Londonsjukhus beställer medicinsk IT-lösning från Sectra för effektivare vård

Sectra fortsätter växa i Storbritannien och har tecknat ett tioårigt avtal med London North West NHS Trust. Den brittiska vårdgivaren har valt Sectra som leverantör av IT-system för hantering av radiologiska bilder (PACS).  Sectras lösning möjliggör effektivare och bättre vård genom ökad tillgänglighet till, och förenklad kommunikation av, medicinska bilder. Den ger även kunden bättre möjligheter att dela resurser mellan sjukhus i London vilket bidrar till kostnadsbesparingar.

De flesta patienter genomgår en röntgenundersökning som ett led i diagnos och behandling av sin sjukdom eller skada. Det innebär att möjligheten att enkelt och effektivt hantera röntgenbilder, och kommunicera dessa till  personal på andra vårdenheter har stor betydelse för kvaliteten på den vård som ges till patienterna.

London North West Health NHS Trust består av de nyligen sammanslagna Ealing Hospital NHS Trust och North West London NHS Trust och har ett upptagningsområde om cirka 850 000 personer. Med Sectras lösning kommer det att vara enkelt för sjukhusen inom området att dela patientinformation och röntgenbilder med varandra. Detta kommer att underlätta ett effektivt utnyttjande av resurser och öka möjligheterna till en effektiv och säker vård. Lösningen kommer också att göra bilder och information tillgänglig för radiologer och remitterande läkare vid andra sjukhus i London som tidigare har investerat i Sectras lösning, såsom sjukhusen inom Barts Health, The Barking, Havering och Redbridge University Hospital Trust och Whittington Hospital NHS Trust.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.