Ny vd för Sectras affärsområde Secure Communications

Linköping den 6 april 2016 - Simo Pykälistö, nuvarande finanschef och vice vd för Sectra AB (STO: SECT B), har utnämnts till vd för Sectras affärsområde Secure Communications. Simo Pykälistö växte upp i Finland, utbildade sig i USA och flyttade därefter till Sverige.

Simo Pykälistö är 43 år, civilekonom med examen från United States International University (USIU) i San Diego, USA. På Sectra har Simo varit sedan 2003. De senaste åren har han varit involverad i Secure Communications affärsutveckling och byggt upp en kunskap inom säkerhetsområdet genom att vara delaktig i affärsområdets internationella expansion och förvärv av det finska säkerhetskonsultbolaget EXP Analytics Oy. Simo Pykälistö tillträdde sin nya roll den 1 april 2016. Han behåller sin roll som vice vd för Sectra AB, men kommer att lämna rollen som Chief Financial Officer (CFO) när en efterträdare är utsedd.

– Simo har med sin affärsmässiga skärpa, ledaregenskaper och förståelse för branschen goda förutsättningar att driva affärsområdets tillväxtsatsning där vårt fokus bland annat ligger på att bredda affärsområdets erbjudande till nya kundsegment, i första hand kritisk infrastruktur, säger Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB.

Inom affärsområdet Secure Communication erbjuder Sectra produkter och tjänster som används för att skydda den mest känsliga och konfidentiella information som hanteras av myndigheter och försvarsorganisationer i Europa. Att få förtroendet att skydda en nations allra känsligaste information kräver ett stort mått av tillit till leverantören. Med detta förtroende och den kompetens Sectra har inom området it-säkerhet och kryptering satsar affärsområdet på att växa inom nya kundsegment. I första hand inom området kritisk infrastruktur där Sectra nyligen lanserade övervaknings- och säkerhetsanalys­tjänster för verksamheter inom energisektorn.

Läs mer om Sectras möjligheter att underlätta säker kommunikation och på så sätt bidra till en tryggare och stabilare värld:

Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 0705 - 23 52 27
Simo Pykälistö, vice vd och Chief Financial Officer Sectra AB, tel 0703 - 51 53 03

Pressbilder: http://flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Världen behöver effektivare hälsovård och säkrare kommunikation. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården samt myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information besök www.sectra.se.

Inom affärsområdet Secure Communications utvecklar och levererar Sectra effektiva lösningar för säker informationsöverföring till myndigheter, försvar och samhällsfunktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en trygg och stabil värld.

Citat

Simo har med sin affärsmässiga skärpa, ledaregenskaper och förståelse för branschen goda förutsättningar att driva affärsområdets tillväxtsatsning där vårt fokus bland annat ligger på att bredda affärsområdets erbjudande till nya kundsegment, i första hand kritisk infrastruktur.
Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB