Nytt tillväxtmål för Sectra

Styrelsen i IT- och medicinteknikföretaget Sectra har fastställt ett nytt tillväxtmål för bolaget. Det är en konsekvens av att Sectra verkar på marknader i snabb förändring där leveransernas karaktär förändras och renodlas.

Styrelsens beslut innebär att Sectra fortsätter att prioritera ökad vinst men också tydliggör att vinsttillväxt är viktigare för bolaget än tillväxt i omsättning. Styrelsen har också prioriterat målen inbördes. De finansiella målen är efter revideringen (i prioritetsordning):

1.   Stabilitet: Soliditeten ska vara minst 30 procent (oförändrat)

2.   Lönsamhet: Rörelsemarginalen (EBIT margin) ska vara minst 15 procent (oförändrat)

3.   Tillväxt: Rörelseresultatet (EBIT) per aktie ska växa 10 procent per år i genomsnitt över en femårsperiod (tidigare mål var att omsättningen skulle öka med minst 15 % i genomsnitt över en sjuårsperiod)

Vid beräkning av tillväxtmålet ska justering ske för eventuella, icke affärsmässiga, förändringar i antalet aktier som exempelvis makulering av återköpta aktier eller fondemissioner.

Trendbrott

För den senaste femårsperioden redovisar Sectra en negativ genomsnittlig årlig tillväxt i rörelseresultat per aktie, men sedan två år tillbaka är den trenden bruten.

– Vår årliga tillväxt i rörelseresultat per aktie har de senaste två åren varit över 8 procent, ett resultat av vårt långsiktiga arbete med att öka kostnadseffektiviteten och samtidigt öka andelen produkter med högre marginal, som exempelvis mjukvarulicenser, säger Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB.

Fokuserad expansion

Medicinska system och säker kommunikation är nischmarknader med stora och ökande kundbehov. Sectras tillväxtstrategi är att i första hand växa på marknader där företaget redan finns och genom partners på noga utvalda tillväxtmarknader.

– Vi ska nå våra finansiella mål genom att renodla försäljningen mot produkter och tjänster där vi tillför unika värden till kunderna. Vi ska också utveckla vårt erbjudande till Sectras stora kundbas och fortsatt arbeta med att, med bibehållen eller ytterligare bättre kvalitet, optimera de resurser som används för att leverera och supporta våra system, säger Torbjörn Kronander.

För ytterligare information om bakgrunden till revideringen av Sectras finansiella mål hänvisas till Sectras bokslutskommuniké 2012/2013 som offentliggörs idag kl. 08:00.

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 28 maj 2013 kl 07:55 (CET).

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Citat

Vår årliga tillväxt i rörelseresultat per aktie har de senaste två åren varit över 8 procent, ett resultat av vårt långsiktiga arbete med att öka kostnadseffektiviteten och samtidigt öka andelen produkter med högre marginal, som exempelvis mjukvarulicenser.
Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB
Vi ska nå våra finansiella mål genom att renodla försäljningen mot produkter och tjänster där vi tillför unika värden till kunderna. Vi ska också utveckla vårt erbjudande till Sectras stora kundbas och fortsatt arbeta med att, med bibehållen eller ytterligare bättre kvalitet, optimera de resurser som används för att leverera och supporta våra system.
Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB