Sectra belönas med Swecare Export Award 2014

Det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tilldelats Swecare Export Award 2014. Priset ska uppmuntra och lyfta fram framgångsrika svenska företag och skapa goda exempel på lyckade exportsatsningar. Syftet är att premiera kreativitet och nytänkande samt verka för nya framgångsmodeller för internationalisering inom alla områden inom svensk omsorg, hälso- och sjukvård. Det vinnande bidraget utvärderas på bland annat kliniskt värde och innovation. Priset delades ut av Gabriel Wikström, folkhälso-, sjukvårds- och idrottsministern i samband med Swecares årsmöte.

Juryns motivering löd:  ”Sectra visar på en imponerande utveckling av affärerna och en genomtänkt strategi där man lyckats ta sig in på en rad intressanta marknader. Strategin prioriterar marknadssegment där man har komparativa fördelar, med ambitionen att vara en av de tre största aktörerna på varje marknad där företaget går in. Trots att försäljningen påverkas av nya leveransmodeller för mjukvara och ett medvetet val att avstå från viss hårdvaruförsäljning har exporten legat på en konstant nivå, samtidigt som vinsten har ökat, det senaste året med 25 procent. Företagets huvudprodukter är utvecklade i Sverige, och säljs idag till ca 50 länder. Egna kontor finns i 12 länder, kompletterade med försäljning genom samarbetspartners på noga utvalda tillväxtmarknader”.

Swecare är en halvstatlig stiftelse med uppdrag att stödja internationalisering av svensk hälso- och sjukvård.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.