Sectra breddar utbudet av kliniska tredjepartsapplikationer

Det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra har tecknat ett avtal med det amerikanska företaget Vital Images. Avtalet innebär att Sectra kan integrera Vital Images mjukvara, Vitrea®, i Sectras system för hantering av digitala röntgenbilder (PACS).

Sectra PACS bygger på en öppen arkitektur som underlättar integration av andra leverantörers kliniska specialapplikationer. Sectras kunder får därmed tillgång till bred funktionalitet, relevant för det egna medicinska expertområdet.

Genom avtalet kan Sectras kunder utnyttja Vital Images kliniska applikationer, såsom virtuell kolonoskopi, kärlanalys och specialfunktioner för hjärtbilder.
Verktygen kommer att vara helt integrerade i Sectra PACS och därmed lätt åtkomliga direkt från radiologens arbetsstation för granskning av röntgenbilder.

- Efterfrågan på avancerade kliniska verktyg ökar, säger Anders Brodin, marknadschef på Sectras produktdivision för radiologisk IT. Genom att erbjuda Vitals applikationer direkt tillgängliga i radiologens PACS-arbetsstation kan vi möta denna efterfrågan och därmed öka nyttan för våra kunder. Vårt produkterbjudande blir starkare och mer komplett, avslutar han.

Om oss

Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. På så vis bidrar Sectra till ett friskare och tryggare samhälle. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 15 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2016/2017 till 1141 Mkr. Sectra (STO: SECT B) är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.sectra.se.