Sectra får prestigefyllt exportpris

Det svenska IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B)  har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Export Hermes. Export Hermes tilldelas svenska företag som genomfört exceptionella exportsatsningar och därigenom bidragit till svenskt välstånd. Priset delas ut av Kronprinsessan Victoria i samband med Stockholms Handelskammares World Trade Day på Grand Hôtel, i dag kl 15:15.

Juryns motivering lyder: ”Sectra AB har i forskningsmyllan på östgötaslätten utvecklats till ett världsledande exportföretag inom kryptering och medicinsk bildbehandling”.

Utöver Sectra fick även företaget Välinge Innovation AB ta emot samma pris.

- Sectra och Välinge är två företag som genom egenutvecklade produkter och en tydlig exportstrategi nått framgångar på den internationella marknaden. Dessa två företag är värdiga vinnare av Export Hermes, säger Anders Lundwall, ordförande för Fonden för exportutveckling som delar ut priset.

Om Export Hermes

Mottagare av utmärkelsen ska ha en stabil och växande export till många länder baserad på genomtänkt marknadsföring och med god lönsamhet. Priset delas ut av Fonden för exportutveckling som stiftats av Sveriges Handelskamrar, Sveriges Allmänna Utrikeshandelsförening, Sveriges Marknadsförbund, Företagsekonomiska Institutet och Mercuri-Schartauanerna. Export Hermes har delats ut sedan 1981 www.exportutveckling.se.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems