Sectra förvärvar medicinskt IT-bolag

Linköping den 4 januari 2016 - IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) förvärvar det svenska bolaget RxEye AB som säljer molnbaserade IT-tjänster för effektiv och säker distansgranskning av medicinska bilder. Tjänsterna används bland annat av radiologi-, nuklearmedicin- och patologiavdelningar samt företag som säljer teleradiologitjänster.

RxEye har genom sin tjänst RxEye Cloud byggt upp ett nätverk för distansgranskning av radiologi- och patologibilder. Kunderna finns i Europa och över 2000 användare i Sverige, Norge och Frankrike är anslutna till nätverket. Totalt har bolaget idag sex medarbetare och omsatte cirka 7 Mkr verksamhetsåret 2015.

– Att leverera tjänster till sjukvården via Internet är en leveransmodell som vi ser ökar i betydelse och distansgranskning av medicinska bilder är ett område som växer till följd av effektiveringsbehov och, i vissa fall, personalbrist inom sjukvården, säger Torbjörn Kronander, koncernchef och vd för Sectra. RxEye är ett mindre bolag med produkter som kompletterar vårt erbjudande av IT-tjänster som kan effektivisera kommunikation och resursanvändning inom sjukvården.

– Genom affären och därmed tillgången till Sectras nätverk av kunder och säljare kan tjänsten fortsätta utvecklas och bidra till att förenkla vardagen för radiologer och patologer, säger Lars Henriksson, Investment manager Industrifonden, en av de tidigare huvudägarna i RxEye.

Förvärvet görs av Sectras affärsområde Imaging IT Solutions där verksamheten kommer att införlivas. Det finansieras med Sectras egna medel och transaktionen omfattar en kontant köpeskilling och en villkorad tilläggsköpeskilling. Sectra tillträdde verksamheten den 30 december 2015. Förvärvet har ingen väsentlig inverkan på Sectrakoncernens omsättning och rörelseresultat, men ger en positiv skatteeffekt för koncernen under innevarande verksamhetsår.

För ytterligare information om RxEye se hemsida: http://rxeye.com/about/

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10

Pressbilder: http://flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern

Citat

Att leverera tjänster till sjukvården via Internet är en leveransmodell som vi ser ökar i betydelse och distansgranskning av medicinska bilder är ett område som växer till följd av effektiveringsbehov och, i vissa fall, personalbrist inom sjukvården. RxEye är ett mindre bolag med produkter som kompletterar vårt erbjudande av IT-tjänster som kan effektivisera kommunikation och resursanvändning inom sjukvården.
Torbjörn Kronander, koncernchef och VD Sectra AB
Genom affären och därmed tillgången till Sectras nätverk av kunder och säljare kan tjänsten fortsätta utvecklas och bidra till att förenkla vardagen för radiologer och patologer.