Sectra och energibolag samarbetar för ökad säkerhet i samhällsviktiga IT-system

Linköping 4 april, 2016 - Sectra (STO: SECT B) har inlett ett strategiskt samarbete med ett svenskt energibolag avseende ökad säkerhet i kritiska IT-system. Samarbetet omfattar utveckling och test av en övervakningstjänst för kontrollsystem (SCADA) inom energidistribution.

Växande IT-användning och uppkoppling av IT-system mot Internet bidrar till effektiviseringar i samhället och förenklar vår vardag. Samtidigt innebär teknikutvecklingen att samhället och individerna blir mer sårbara för mänskliga misstag, tekniska fel, dataintrång och virusattacker. Sectra erbjuder sedan tidigare produkter och tjänster för säker tele- och datakommunikation som används för att skydda den mest känsliga och konfidentiella information som hanteras av myndigheter och försvarsorganisationer i Europa. Nu lanserar bolaget även tjänster för övervakning och säkerhetsanalyser för kunder inom så kallad kritisk infrastruktur. Erbjudandet har utvecklats i samarbete med aktörer i energisektorn.

– Energi- och vattendistribution är områden där vi, med Sectras unika kompetens inom datasäkerhet och hotanalyser, ser en möjlighet att bidra till samhällets stabilitet och trygghet. Vi utvidgar därför erbjudandet inom säker kommunikation med analys- och övervakningstjänster för dessa samhällsviktiga verksamheter. Tjänster som gör att kunderna kan utnyttja den nya teknikens möjligheter utan att utsätta sig för ökade risker, säger Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB.

En förutsättning för affärsutveckling och ökad effektivitet inom energisektorn är att koppla ihop informationsbärande system, exempelvis för fjärrstyrning, kontroll och affärsstyrning. Med utökade informationsflöden förbättras möjligheterna till att fatta välgrundade beslut och att effektivt underhålla IT-infrastrukturen. Men detta ökande datautbyte ökar också sårbarheten och exponeringen mot cyberhot.

Sectras tjänst för oberoende övervakning av så kallade SCADA-system, det vill säga system för övervakning och styrning av processer inom exempelvis eldistribution, ger indikation om det uppstår förändringar i datatrafiken i dessa system. Sådana förändringar kan bero på misstag och tekniska fel eller på att skadlig kod kommit in i systemet vilket kräver åtgärd för att undvika att verksamheten påverkas. I allvarliga fall kan sådana händelser orsaka driftsstopp vilket kan ge ödesdigra effekter på samhället.

Mer information om Sectras möjligheter att bidra till ett tryggare och stabilare samhälle: Sectras koncernchef kommenterar den senaste tidens nyheter inom cybersäkerhet

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Världen behöver effektivare hälsovård och säkrare kommunikation. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm.  För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom området säker kommunikation utvecklar och levererar Sectra effektiva lösningar till myndigheter, försvar och samhällsfunktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en säker och stabil värld.

Citat

Energi- och vattendistribution är områden där vi, med Sectras unika kompetens inom datasäkerhet och hotanalyser, ser en möjlighet att bidra till samhällets stabilitet och trygghet. Vi utvidgar därför erbjudandet inom säker kommunikation med analys- och övervakningstjänster för dessa samhällsviktiga verksamheter. Tjänster som gör att kunderna kan utnyttja den nya teknikens möjligheter utan att utsätta sig för ökade risker.
Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB