Sectra och Unilabs gör preventiv benskörhetsundersökning tillgänglig för alla – en insats mot extremt dyr och smärtsam kvinnosjukdom

Linköping, 15 september, 2016 – Med start idag kommer Unilabs i samarbete med Sectra (STO: SECT B) att erbjuda individer med riskfaktorer för benskörhet att preventivt undersöka sin benhälsa och därmed möjliggöra tidigare insatser för att minska sin risk att drabbas av frakturer. Analystekniken som Unilabs kommer att använda för detta levereras av Sectra. Varannan kvinna i Sverige kommer att få en fraktur på grund av benskörhet. Därmed är benskörhet en av de vanligaste sjukdomarna som drabbar kvinnor. Unilabs initiativ har stor betydelse för landets kvinnor eftersom många svåra och smärtsamma frakturer kommer att kunna undvikas.

– Samarbetet med Sectra gör att vi nu har en möjlighet att erbjuda en komplett vårdkedja för denna allvarliga sjukdom, från initial riskbedömning till uppföljning och eventuell vidare utredning eller behandling, säger Charlotta Wikström, Chef Unilabs Radiologi Sverige.

Tack vare Unilabs och Sectras gemensamma satsning kommer många fler kvinnor, och även män, i Sverige att ha möjlighet att enkelt få en initial bedömning av sin benhälsa. Bentäthetsmätningen utförs antingen i samband med en mammografiundersökning hos Unilabs eller som enskild undersökning på en av Unilabs röntgenmottagningar. Analysen av bentätheten görs med onlinetjänsten Sectra OneScreen och baseras på en röntgenbild av handen. De individer som efter undersökningen bedöms ha hög risk kommer att ges möjlighet att utredas vidare med konventionella metoder för att fastställa en eventuell behandling.

I dessa städer kommer Unilabs börja erbjuda bentäthetsmätning:
Unilabs kommer initialt att erbjuda bentäthetsmätning på röntgenenheterna i Göteborg, Uddevalla, Skövde, Malmö samt Stockholm tillsammans med mammografienheterna i Göteborg (Almedal, Hisingen) samt Skövde och Borås.

Unilabs kommer att ställa ut på Bokmässan i Göteborg 22-25 september. Där kan man göra den individuella riskbedömningen på plats och sedan gå till Unilabs närliggande enhet för att undersöka sin risk för benskörhet.

Undersökningen kan bokas via CheckMyBones.se
CheckMyBones.se är en informationsportal om benskörhet som syftar till att göra det möjligt för privatpersoner i Sverige att preventivt minska sin frakturrisk. Via webbsidan kan man göra en individuell riskbedömning och därefter, vid behov, boka och betala en undersökning som genomförs av Unilabs. CheckMyBones är ett samarbete mellan ortoped och överläkare Marjut Sohlman Carlström, Unilabs och Sectra.

Om benskörhet
I Sverige kommer varannan kvinna och var fjärde man över 50 års ålder att bryta något ben i kroppen på grund av benskörhet. Sjukdomen drabbar framför allt kvinnor, i synnerhet efter klimakteriet, och orsakar ofta svåra frakturer i bland annat handled, höft eller rygg. I Sverige inträffar varje år 70 000 frakturer som beror på benskörhet och sjukdomen bedöms kosta samhället cirka 4,6 miljarder kronor årligen. Det finns idag billig och effektiv behandling som minskar risken för smärtsamma frakturer och de därpå ofta livslånga funktionsnedsättningarna. Många får dock inte diagnos i tid, då den allmänna sjukvården idag inte hinner med. Tidiga åtgärder mot benskörhet skulle bespara många onödigt lidande och dessutom innebära stora kostnads- och resursbesparingar för sjukvården.

Analysmetoden Sectra OneScreen
Sectra OneScreen använder den patenterade tekniken Digital X-Ray Radiogrammetry (DXR) för att analysera bentäthet i handen baserat på en röntgenbild. Med hjälp av tekniken kan en ökad risk för benskörhet identifieras och undersökas vidare innan man drabbas av en första fraktur. Omfattande studier visar att det med Sectra OneScreen är möjligt att skapa ett effektivt vårdflöde kring benskörhet då tekniken med fördel kan användas för att identifiera och prioritera de individer som bör undersökas vidare med till exempel en helkroppsmätning och därefter få eventuell behandling. Tekniken är underbyggd med omfattande klinisk evidens, bland annat en nyligen framlagd doktorsavhandling och stora studier i Sverige och utomlands.

Benskörhet drabbar framför allt kvinnor, i synnerhet efter klimakteriet, samma grupp som redan ingår i screeningprogrammen för mammografi. Möjligheten att kombinera undersökningarna vid samma tillfälle och på samma röntgenutrustning gör Sectra OneScreen mycket lämplig som metod för kombinerade nationella screeningprogram av benskörhet och mammografi. Allt fler mammografikliniker runtom i världen använder Sectra OneScreen för att analysera benskörhet. Sectra OneScreen används idag av privata kliniker i 12 länder.

Om Unilabs
Unilabs verksamheter inom laboratoriemedicin och radiologi är idag en naturlig del av den svenska vårdkedjan. Unilabs möter sina patienter och kunder på sjukhus, närakuter, primärvårdslaboratorier och fristående mottagningar. Årligen genomför Unilabs ungefär 500 000 radiologiundersökningar och omkring 13 miljoner laboratoriemedicinska analyser. Av totalt 5 300 medarbetare i Europa, arbetar drygt 800 i Sverige.

Torbjörn Kronander, vd och koncernchef Sectra AB, tel 0705 - 23 52 27
Simo Pykälistö, vice vd och Chief Financial Officer Sectra AB, tel 0703 - 51 53 03

Världen behöver effektivare hälsovård och säkrare kommunikation. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1,073 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm.  För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, ortopedi och andra bildintensiva avdelningar. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande positon i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Samarbetet med Sectra gör att vi nu har en möjlighet att erbjuda en komplett vårdkedja för denna allvarliga sjukdom, från initial riskbedömning till uppföljning och eventuell vidare utredning eller behandling.
Charlotta Wikström, Chef Unilabs Radiologi Sverige