Sectra satsar på kvinnohälsa: Göran Persson inviger tillverkning i Kista

Torsdagen den 14 april klockan 16.00 inviger statsminister Göran Persson Sectras tillverkning av mammografisystem i Kista, Stockholm.

Därmed har det forskningsprojekt som startade på KTH på 90-talet utvecklats till en industri som sysselsätter 50 personer. Ytterligare 25 personer jobbar redan hos underleverantörer till Sectras anläggning i Kista. I de nya lokalerna finns det plats för både tillverkning och utveckling av digitala mammografisystem. Sectras satsning bygger på den röntgendetektor som togs fram av docent Mats Danielsson och hans medarbetare på KTH. Forskargruppen arbetar nu på Sectra och detektorn revolutionerar mammografin med marknadens lägsta stråldos. Med sin låga stråldos utmanar svenska Sectra nu de stora medicintekniska företagen på den internationella marknaden. Medierna hälsas välkomna till invigningen av Sectra i Kista Plats: Sectra, Kistagången 2, Kista, Stockholm Tid: Torsdag den 14 april, klockan 16.00 Medverkande: Statsminister Göran Persson, Dr. Matthew Wallis, Coventry & Warwick Hospital, Storbritannien samt Maria Wiklund Karlsson, ordförande i Stockholms Bröstcancerförening Amazona. Ta med pressleg eller motsvarande!