Sectras bokslutskommuniké 2012/2013: Stark orderingång genom flera långsiktiga avtal

IT- och medicinteknikföretaget Sectra redovisar en orderingång på 350,0 Mkr (188,2) för fjärde kvartalet 2012/2013. Det motsvarar en ökning med 86 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Sectra har en stark finansiell position och inför årsstämman föreslår styrelsen att 4,50 kr per aktie överförs till aktieägarna genom ett inlösenprogram.

Sectras nettoomsättning för fjärde kvartalet ökade med 4 procent till 248,1 Mkr (238,5) och rörelseresultatet uppgick till 37,6 Mkr (46,8). Resultatet motsvarar en rörelsemarginal om 15,2 procent (19,6).

– Vi har tagit flera strategiska och långsiktiga kundkontrakt i Storbritannien och Sverige samt ser viss ljusning i USA, vilket bidrar till vår mycket starka orderingång under kvartalet. Vår avslutning på 2012/2013 är stark, men vi når inte ända upp till det enastående resultatet för motsvarande kvartal föregående år, säger Torbjörn Kronander VD och koncernchef för Sectra AB.

Sectra växer med produktionsorienterade sjukhus

Koncernen växer genom stora långsiktiga avtal för regionsövergripande IT-system som bidrar till effektiviseringar inom sjukvårdens bildhantering. Inom nischområdet säker kommunkation påverkas Sectra av att planerade projekt fördröjts på grund av långa handläggningstider hos huvudkunden i Sverige. Det har lett till att Sectra omstrukturerat säkerhetsverksamheten och ser över hur man kan bredda erbjudandet och kundbasen.

Sectra prioriterar att växa kontrollerat på ett mindre antal marknader och att i första hand bli stora på marknader där bolaget redan finns. Strategin har varit framgångsrik och koncernens orderingång ökade med 30 procent till 916,0 Mkr (701,1) under verksamhetsåret. Nettoomsättningen ökade med 3 procent till 817,0 Mkr (793,1) och rörelseresultatet ökade med 9 procent till 85,9 Mkr (78,5). Det motsvarar en rörelsemarginal om 10,5 procent (9,9). Jämförelsetalen avser utfall exklusive en engångspost hänförlig till avvecklingen av MicroDose-verksamheten.

Förslag till utdelning/inlösenprogram

Sectras aktieägare har fått en hög avkastning på aktien de senaste åren. Sedan 2011 har 369 Mkr överförts till ägarna genom inlösenprogram. Inför årsstämman 2013 föreslår styrelsen att ytterligare 166,9 Mkr överförs till aktieägarna genom ett inlösenprogram, vilket motsvarar en direktavkastning på 8,4 procent baserat på bokslutsdagens aktiekurs. Ingen ordinarie utdelning föreslås. Ytterligare information om förslaget presenteras i kallelsen till årsstämman som kommer att offentliggöras den 29 maj 2013.

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med Värdepappersmarknadslagen. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 28 maj 2013
kl. 08:00 (CET).

Presentation av delårsrapporten

Sectras koncernchef presenterar delårsrapporten för analytiker, investerare och media den 28 maj kl. 12:00 på Operaterrassen i Stockholm. Det finns även möjlighet att följa presentationen online.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 817 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.

Citat

– Vi har tagit flera strategiska och långsiktiga kundkontrakt i Storbritannien och Sverige samt ser viss ljusning i USA, vilket bidrar till vår mycket starka orderingång under kvartalet. Vår avslutning på 2012/2013 är stark, men vi når inte ända upp till det enastående resultatet för motsvarande kvartal föregående år.
Torbjörn Kronander VD och koncernchef för Sectra AB