Sectras bokslutskommuniké 2013/2014: Stark avslutning på verksamhetsåret – Sectra når rörelsemarginalmålet

Verksamhetsåret

• IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) ökade rörelseresultatet med 49,1 procent till 128,1 MSEK (85,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,0 procent (10,5 procent).

• Poster av engångskaraktär påverkade övriga intäkter med 16,2 MSEK och av- och nedskrivningar med 19,0 MSEK. Exklusive poster av engångskaraktär uppgick rörelsemarginalen till 15,3 procent.

• Nettoomsättningen ökade 4,5 procent till 853,8 MSEK (817,0).

• Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 123,7 MSEK (191,2)

• Orderingången ökade med 1,1 procent till 925,7 MSEK (916,0).

• Då koncernens utveckling är fortsatt stabil med en solid finansiell position och med ett starkt kassaflöde har styrelsen beslutat att föreslå årsstämman 2014 att 4,50 kr per aktie, det vill säga samma nivå som förra året, överförs till aktieägarna genom ett inlösenprogram.

Kvartal 4

• Rörelseresultatet ökade 43,9 procent till 54,1 MSEK (37,6), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 20,0 procent (15,2).

• Exklusive poster av engångskaraktär uppgick marginalen till 21,0 procent.

• Nettoomsättningen ökade med 9,1 procent till 270,6 MSEK (248,1).

• Orderingången uppgick till 264,6 MSEK (350,0), en förändring med -24,4 procent jämfört med motsvarande period föregående år.

Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB, kommenterar:

– Vi har haft en bra vinstutveckling och jag är glad att Sectras strategi de senaste åren nu lett till att vi når marginalmålet om 15 procent. Genom att fortsätta affärsutvecklingen inom våra nischområden kommer vi nu att prioritera tillväxt med bibehållen rörelsemarginal.

– Sectras orderingång och kassaflöde var lägre det sista kvartalet jämfört med föregående år. Jag vill därför påminna om att det inte är ovanligt att dessa nyckeltal varierar mellan kvartalen eftersom att vi ibland får mycket stora beställningar och att andelen driftavtal som finansieras internt i koncernen har ökat.

– Vårt största affärsområde Imaging IT Solutions samt Sectras affärsenheter och projekt inom Business Innovation redovisar omsättningstillväxt. Speciellt har verksamheterna i Storbritannien och Nederländerna vuxit rejält. Dessa marknader står nu var för sig för mer än tio procent av koncernens omsättning. Även partnerförsäljningen ökade, bland annat i Mellanöstern.

– Affärsområdet Secure Communications har haft ett tufft år, men gjorde en återhämtning under det avslutande kvartalet och vänder förlust till ett nollresultat. Läget framöver är dock fortfarande osäkert, framförallt beroende på långsamma godkännandeprocesser som kan leda till ytterligare förseningar i produktleveranser.

– Sectra har en stor andel långa kundkontrakt, vilket ger oss en stabilitet och möjliggör långsiktiga investeringar i produkter och tjänster som i sin tur skapar ytterligare värde för kunderna. Tillsammans med våra kunder och medarbetare har vi goda förutsättningar att fortsätta driva utvecklingen av effektiva lösningar som kan förbättra människors livskvalitet, minska samhällets vårdkostnader och bidra till ett säkrare samhälle.

Hela delårsrapporten som innehåller ytterligare kommentarer finns bifogad som PDF.

PRESENTATION AV BOKSLUTSKOMMUNIKÉN DEN 27 MAJ

med VD Torbjörn Kronander och CFO Simo Pykälistö

Tid: 09:00 den 27 maj, 2014

Plats: Operaterrassen i Stockholm

Presentationen hålls på engelska och kan följas online via: http://media.fronto.com/cloud/sectra/140527/

Anmälan för att närvara på plats sker via: www.financialhearings.com

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 27 maj 2014 kl 08:00 (CET).

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se.

Citat

Torbjörn Kronander, Koncernchef och VD Sectra AB