Sectras bokslutskommuniké 2014/2015: Stark orderingång och bra resultat

IT- och medicinteknikföretaget Sectra (STO: SECT B) ökar orderingången 67,5 procent till 1 550,4 Mkr för 2014/2015. Orderingången omfattar många långsiktiga avtal med stora kunder. Avtalen kommer att ge stabila intäkter över många år, men under installationsfasen belastar de stora kundprojekten kassaflödet. Koncernens rörelseresultat inklusive engångsposter ökar 17,3 procent till 150,3 Mkr, vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,6 procent (15,0). Sectras finansiella fokus under 2014/2015 har varit att växa rörelseresultatet med bibehållen rörelsemarginal och bolaget uppfyller nu samtliga finansiella mål. Mot bakgrund av Sectras starka finansiella position och den goda utvecklingen har styrelsen beslutat att föreslå årsstämman att 4,50 SEK per aktie, det vill säga samma nivå som förra året, överförs till aktieägarna genom ett inlösenprogram.

Verksamhetsåret i siffror

• Sectrakoncernens orderingång ökade 67,5 procent till 1 550,4 Mkr (925,7).
  • Nettoomsättningen ökade 12,6 procent till 961,4 Mkr (853,8). Exklusive engångsposter (se bokslutskommuniké sidan 4) ökade nettoomsättningen med 10,7 procent till 945,1 Mkr (853,8).
  • Rörelseresultatet ökade 17,3 procent till 150,3 Mkr (128,1), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 15,6 procent (15,0). Exklusive engångsposter ökade rörelseresultatet med 7,0 procent till 140,0 Mkr (130,9), vilket motsvarar en rörelsemarginal på 14,8 procent (15,3).
  • Kassaflödet efter förändring av rörelsekapital uppgick till 85,0 Mkr (123,6). Flera stora långsiktiga kundprojekt är i installationsfas, vilket framförallt belastar kassaflödet.

Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB, kommenterar

– Sectras framgång bygger på nära relationer med kunder. Vi sätter kunderna främst och involverar dem i vidareutvecklingen av våra produkterbjudanden. Därför är det få saker som gör oss mer glada än årets topplaceringar i kundnöjdhetsutvärderingar, både i USA och globalt. Kundernas förtroende för Sectra avspeglas i orderingången som fortsatte att öka under fjärde kvartalet, bland annat genom ett omfattande avtal med Karolinska Universitetssjukhuset som är kund till Sectra sedan många år. Vi vet att det kunderna uppskattar mest, till och med mer än våra stabila och användarvänliga produkter, är Sectras medarbetare. Jag är stolt över deras arbetsinsatser som bidrar så starkt till att vi kan leverera värde till våra kunder och därmed själva få en god resultatutveckling.

– Vi ser en stark tillväxt på flera av Sectras stora marknader. Så väl i USA, där vi börjar märka effekten av de senaste två årens topplaceringar i KLAS kundutvärderingar, som i Storbritannien och Norge ökade vår omsättning med mer än 20 procent under verksamhetsåret. I Sverige minskar omsättningen till följd av svag marknad för kryptosystem och den goda utvecklingen inom medicinska system räcker inte för att kompensera detta fullt ut. För affärsområdet Secure Communications har kryptosystemen i Sverige än så länge stor påverkan på den övergripande utvecklingen. Dock har området redovisat något bättre resultat de senaste två kvartalen genom ökade intäkter från kunder utanför Sverige.

– Vi fokuserar fortsatt på att växa kontrollerat och bli ledande inom områden och regioner där bolaget redan finns, kompletterat med satsningar på några få, noggrant utvalda, marknader där vi bedömer att det finns god tillväxtpotential för Sectra. I linje med strategin har vi under kvartalet stärkt närvaron i Danmark genom förvärv av vår partner It-mark ApS, som erbjuder nätbaserade tjänster inom medicinsk bildhantering. Vi har även etablerat ett nytt dotterbolag till Secure Communications i Finland, där vi arbetar för att öka försäljningen inom säkerhetsområdet, och startat ett dotterbolag i Frankrike kopplat till satsningar inom Business Innovation.

För ytterligare kommentarer och information se bifogad bokslutskommuniké.

Presentation av Sectras bokslutskommuniké

med VD Torbjörn Kronander, CFO Simo Pykälistö och vd Imaging IT Solutions Marie Ekström Trägårdh

• Tid: 3 juni 2015 kl. 12:00
  • Plats: Operaterrassen i Stockholm

Anmäl deltagande här: www.financialhearings.com

Följ online via: http://media.fronto.com/cloud/sectra/150603/

Presentationen hålls på engelska. En inspelad version finns efteråt tillgänglig på Sectras hemsida www.sectra.se/irwebcast.

Informationen i denna rapport är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades till media för offentliggörande den 3 maj 2015 kl 08:00 (CET).

För ytterligare information:
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectrakoncernens verksamhet

Sectra utvecklar och säljer högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinsk IT och säker kommunikation. Företaget grundades 1978 och har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Sectra har dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Citat

Torbjörn Kronander, koncernchef och VD för Sectra AB
Vi fokuserar fortsatt på att växa kontrollerat och bli ledande inom områden och regioner där bolaget redan finns, kompletterat med satsningar på några få, noggrant utvalda, marknader där vi bedömer att det finns god tillväxtpotential för Sectra. I linje med strategin har vi under kvartalet stärkt närvaron i Danmark genom förvärv av vår partner it-mark ApS, som erbjuder nätbaserade tjänster inom medicinsk bildhantering. Vi har även etablerat ett nytt dotterbolag till Secure Communications i Finland, där vi arbetar för att öka försäljningen inom säkerhetsområdet, och startat ett dotterbolag i Frankrike kopplat till satsningar inom Business Innovation.