Sectras IT-lösning för delning av medicinska bilder gör Storbritannien världsunikt

Linköping- 18 november, 2016 – Sectras (STO: SECT B) IT-lösning för att digitalt dela medicinska bilder och rapporter med läkarnas utlåtande mellan sjukhus, Image Exchange Portal (IEP), är nu implementerad vid ytterligare två akutsjukhus i Wales, Storbritannien. Därmed har samtliga akutsjukhus i Wales tillgång till Sectra IEP, som genom snabbare och säkrare överföring av medicinska bilder och rapporter bidrar till en effektivare patientvård.

Redan 2012 började det första akutsjukhuset i Wales att använda Sectra IEP och därefter har lösningen implementerats hos fler akutsjukhus i regionen. De senaste två implementeringarna, på akutsjukhusen Cwm Taf University Health Board och Aneurin Bevan Local Health Board, är slutförda och de kan numera dela medicinska bilder och rapporter digitalt. Det finns totalt sju akutsjukhus i Wales som tar hand om landets 3.15 miljoner invånare.

Sjukhus som använder Sectra IEP behöver inte längre förlita sig på endast CD-skivor som ska brännas och fysiskt transporteras för att dela radiologibilder. Lösningen används idag av flertalet akutsjukhus i Skottland, av de flesta privata vårdleverantörerna i England, samt på alla enheter för akut och kortvarig vård i England (eng: NHS acute trusts). Över 70 000 radiologiundersökningar, vilket motsvarar cirka tjugo miljoner bilder, överförs i genomsnitt under en vecka i Storbritannien.

– Att Sectra IEP nu är implementerat i hela Wales har betydligt förbättrat överföringen av radiologibilder. Det har underlättat arbetet för användare med olika befattningar, även för flera av de som arbetar utanför radiologiavdelningen, att efterfråga och överföra bilder på ett snabbt och säkert sätt, säger Tom Henderson, systemadministratör för PACS på Cardiff and Vale University Health Board.

Med mer än tjugo års erfarenhet av innovation och fler än 1 700 vårdgivare som kunder runt om i världen är Sectra en ledande global leverantör av medicinska IT-lösningar för en patientcentrerad sjukvård. Sectra har en helhetslösning för hantering av medicinska bilder och inkluderar PACS för bildintensiva avdelningar (radiologi, patologi, kardiologi, ortopedi), multimediaarkivet VNA och lösningar för arbetsflöden som spänner över flera verksamheter. För tredje året i rad i USA och för andra året i rad globalt har Sectra PACS tilldelats utmärkelsen Best in KLAS för högst kundnöjdhet.

Torbjörn Kronander, koncernchef och vd Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Marie Ekström Trägårdh, Vice vd Sectra AB och vd Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 - 23 56 10

Världen behöver effektivare hälsovård och ökad säkerhet i samhällets kommunikations- och IT-system. Sectra spelar en nyckelroll i att tillgodose dessa behov. Sectra hjälper sjukhus världen över att effektivisera vården och myndigheter och försvar i Europa att skydda samhällets mest känsliga information. Företaget grundades 1978 och har sitt huvudkontor i Linköping. Idag har Sectra dotterbolag i 14 länder och säljer genom samarbete med partners över hela världen. Omsättningen uppgick helåret 2015/2016 till 1,073 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ Stockholm.  För mer information besök vår hemsida: www.sectra.se

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra system för hantering och kommunikation av alla typer av medicinska bilder – i första hand inom röntgen, mammografi, patologi, ortopedi och andra bildintensiva avdelningar. Sectra har ett strategiskt fokus på att göra cancervården effektivare. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder och patientinformation. Bolaget har en marknadsledande positon i Sverige, Norge, Nederländerna och Portugal. Sectra växer i USA och har en framstående position i Storbritannien. Sectra har levererat några av de största installationerna av medicinska IT-system i världen och förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.

Citat

Att Sectra IEP nu är implementerat i hela Wales har betydligt förbättrat överföringen av radiologibilder. Det har underlättat arbetet för användare med olika befattningar, även för flera av de som arbetar utanför radiologiavdelningen, att efterfråga och överföra bilder på ett snabbt och säkert sätt.