Sectras säkerhetslösning för mobil IP-telefoni får grönt ljus av EU

Sectras säkerhetslösning för mobil IP-telefoni, Sectra Panthon, har godkänts av EU på säkerhetsnivån Restricted[1]. Tjänstemän och beslutsfattare som utväxlar information som kräver säkerhetsgodkända produkter kan därmed skydda sin kommunikation med Sectra Panthon. Tidigare i år godkändes Sectra Panthon av NATO och den holländska säkerhetsmyndigheten.

– Vi är ensamma om att erbjuda kunderna en säkerhetslösning som denna med trippla godkännanden, säger Michael Bertilsson, VD för Sectras affärsområde Avlyssningssäkra kommunikationssystem.

Sectra Panthon är en säkerhetslösning för mobil IP-telefoni och fungerar lika bra i 2G,
2,5 G och 3G nätverk. Det är en framtidssäker lösning som möjliggör säker talkommunikation i princip överallt. Med Sectra Panthon är det lika enkelt att ringa krypterade som vanliga samtal. Säkerhetslösningen är hårdvarubaserad i form av ett smartcard som installeras i telefonen.

Sectras nära samarbete med kunder och nationella säkerhetsmyndigheter i många länder har lett fram till att företagets lösningar för säker kommunikation idag används i 17 europeiska länder, inom EU och NATO. Användarna är tjänstemän inom myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner, exempelvis kommuner, landsting, polis, tull, räddningstjänst och kustbevakning.

Besök Sectra på mässan Infosecurity.nl i Utrecht, Holland, 2-3 november eller på mässan om Samhällssäkerhet i Kista, 16-17 november, 2011.

[1] Försvar och myndigheter använder fyra nivåer för att definiera hur känslig information ska behandlas;
Top Secret, Secret, Confidential och Restricted. Nivåerna är kopplade till vilken skada informationen skulle kunna orsaka om någon obehörig får tillgång till den.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25

Jan-Olof Brüer, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 09

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är säkerhetsgodkända såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för kommunikation som ger en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och koncernens verksamhetsområden omfattar högteknologiska produkter inom nischerna avlyssningssäkra kommunikationssystem och medicinska system. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partners produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2010/2011 till 784 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.se