Sectras visualiseringsteknik förbättrar utbildningen för läkarstudenter vid Sydamerikanskt universitet

Universitetet Atenor Orrego Private University (UPAO) i Peru har investerat en IT-lösning för medicinsk utbildning med fem visualiseringsbord från Sectra (STO: SECT B). Med 3D-visualisering av verkliga patientfall kommer studenterna vid UPAO att få en ökad förståelse för kroppens anatomi och funktioner, variationen mellan individer samt bättre kunskap om mer ovanliga sjukdomsfall redan under utbildningen. UPAO blir första universitet i Sydamerika att använda Sectras visualiseringsbord i sin medicinska utbildning.

- Sectras  avancerade teknik kommer att gynna inlärningen för våra studenter, säger Dr Katherine Lozano, chef för Simulation Center på UPAO. De interaktiva visualiseringsborden ger våra studenter möjlighet att upptäcka nya sätt att tänka. De får tillgång till en mängd verkliga patientfall vilket gör att de lätt kan upprepa virtuella obduktioner och dissektioner om och om igen.

Sectras lösningar för medicinsk utbildning används för utbildning av vårdpersonal och veterinärer i mer än 20 länder i Europa, Nordamerika, Mellanöstern och i Sydostasien. Sydamerika är en växande marknad där betydande investeringar görs i den medicinska utbildningssektorn. Sectra har etablerat partners på flera sydamerikanska marknader som till exempel Brasilien, Ecuador och Peru, och arbetar med att etablera ytterligare partners i regionen.

Om Sectras produkter för medicinsk utbildning

Sectra säljer produkter och tjänster som gör det möjligt att interagera med tredimensionella bilder av människokroppen i olika bild­visningssystem, till exempel visualiseringsbord, surfplattor, projektorer och 3D-printers.

Sectras visualiseringsbord är en stor pekskärm med ett bildvisningsprogram som gör det möjligt att interagera med tredimensionella bilder av människokroppen. 3D-bilderna tas med moderna datortomografi- eller magnetresonanskameror. Studenterna kan enkelt zooma in, rotera eller skära i den visualiserade kroppen utan att använda skalpell eller förstöra kroppen. Detta betyder att samma bilder kan användas om och om igen, samt att studenterna exempelvis kan studera olika sjukdomars inverkan på anatomi på ett sätt som inte tidigare varit möjligt i undervisningen. En unik funktion hos visualiseringsbordet är att varje universitet kan hämta och skapa egna undervisningsbilder från sin kliniska verksamhet, utöver de förinstallerade undervisningsbilder som följer med bordet.

Visualiseringsbordet är utvecklat i samarbete mellan Linköpings Universitet, Center for Medical Image Science and Visualization (CMIV), Visualiseringscenter C, och The Interactive Institute.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 - 23 52 27
Simo Pykälistö, Vice VD Sectra AB och Chief Financial Officer, tel 0703 - 51 53 03

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.