Stora fördelar för vårdgivare och patienter när Stockholms Läns Landsting samordnar hantering av regionens röntgenbilder med IT-tjänst från Sectra

I framtiden ska det bli enklare för vårdgivare i Stockholms Läns Landsting (SLL) att samverka kring varje patient och för patienten att byta eller använda flera vårdgivare. Det är bakgrunden till att SLL beställer Sectras (STO: SECT B) IT-tjänst för hantering av röntgeninformation (VNA). Ordervärdet uppgår till 85 miljoner kronor.

Lägre stråldoser för patienten eftersom färre undersökningar behöver genomföras på nytt, ökad integritet och högre informationssäkerhet är positiva effekter när röntgeninformation tillgängliggörs på en gemensam plats. Vid byte av vårdgivare kommer patienten enkelt att kunna samtycka till att den nya vårdgivaren får tillgång till information från tidigare röntgenundersökningar. För vårdgivare kommer den nya tjänsten innebära effektiviserade arbetsprocesser när det tidskrävande arbetet att leta reda på och skicka röntgenbilder förvinner.

SLL ansvarar för vården för de cirka 2 miljoner människor som bor i regionen.

Denna information är sådan som Sectra AB (publ) är skyldig att offentliggöra i enlighet med lagen om börs- och clearingverksamhet och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 26 januari 2015, kl 08:00.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2013/2014 till 853 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.