Stort amerikanskt universitetssjukhus beställer medicinskt multimediaarkiv från Sectra

Sectra (STO: SECT B) har tecknat ett flerårigt avtal med University Hospitals (UH) i Cleveland, Ohio.  Avtalet omfattar Sectras lagringslösning för hantering av olika typer av medicinska bilder.  En gemensam lagring av medicinska bilder underlättar för vårdpersonal att få en komplett patientöversikt vilket bidrar till en effektivare och mer patientcentrerad vård.

University Hospitals i Cleveland som omfattar 16 sjukhus och mer än 30 kliniker är en av Sectras största amerikanska kunder och en viktig forskningspartner. Initialt kommer bilder från cirka 1,5 miljoner röntgen-, kardiologi-, hud- och ögonundersökningar lagras i arkivet årligen. Sectras arkiv kommer driftas i UH:s existerande datacenter.

– Den här investeringen är ett viktigt steg i vår strategi att få en sammanhållen journalföring för våra sjukhus och kliniker, säger John Foley, CIO vid University Hospitals. Tack vare att vi implementerar Sectras lösning ger vi våra vårdgivare tillgång till medicinska bilder från till exempel kardiologi- och röntgenundersökningar direkt från journalsystemet. Vårt långa och produktiva samarbete med Sectra borgar för att det här blir en effektiv övergång.

– UH har använt vårt medicinska IT-system Sectra PACS sedan 2003 och vi har en stark relation, säger Mikael Andén, VD för Sectra i Nordamerika. Vårt uttalade fokus på nöjda kunder i kombination med vår förståelse för deras kliniska verksamhet och vår kompetens inom datalagring var avgörande faktorer för UH vid deras val av leverantör.

Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, 0705 23 52 27
Marie Ekström, Vice VD Sectra AB och VD Sectra Imaging IT Solutions AB, 0708 23 56 10
Pressrum: http://www.sectra.com/medical/press
Pressbilder: flickr.com/photos/sectramedicalsystems

Sectra grundades 1978. Koncernens verksamhet omfattar nischerna medicinska system och avlyssningssäkra kommunika­tionssystem. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2014/2015 till 961 Mkr. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida: www.sectra.com

Inom medicinsk IT utvecklar och säljer Sectra IT-system och produkter för röntgenkliniker och andra bildintensiva avdelningar, mammografi- , ortoped- och reaumatologkliniker. Över 1 700 svenska och utländska sjukhus använder systemen i daglig drift. Detta gör Sectra till ett av världens ledande företag inom system för hantering av digitala röntgenbilder. I Skandinavien har Sectra en marknadsandel på mer än 50 procent av alla filmfria installationer. Förutom i Skandinavien finns Sectras system installerade hos kunder i Nordamerika och de flesta större länder i Europa och Fjärran Östern.