Tjeckiska säkerhetsmyndigheten godkänner Sectras app för avlyssningssäker användning av smartphones

Sectra Panthon 3, en app för smartphones som skyddar mot avlyssning av samtal och sms, har nu även godkänts av den tjeckiska säkerhetsmyndigheten för nationellt bruk. Godkännandet medger att Panthon 3 används för att skydda tjeckisk klassificerad information upp till säkerhetsnivån RESTRICTED.

Med Sectra Panthon kan användare kommunicera avlyssningsskyddat mellan smartphones. Samtal och sms krypteras och hårdvarubaserat skydd för säkerhetsnycklar säkerställer den mycket höga säkerhetsnivån. Dessutom kan Panthon-användare fortsätta använda de smartphone-tjänster som de är vana vid, såsom samtal till vanliga, oskyddade telefoner, e-post, foto, att surfa på webben med mera.

Sectra Panthon är sedan tidigare godkänd för användning på RESTRICTED-nivå av Nederländerna, EU och NATO. Det tjeckiska godkännandet innebär att även tjeckiska nationella hemligheter får kommuniceras via Panthon.

Om Panthon 3

Sectra Panthon 3 fungerar på alla stora trådlösa nätverk såsom 2g, 2,5G, 3G och Wi-Fi. Allt som behövs för att aktivera avlyssningsskyddet är en PIN-kod. Sectra-appen är utvecklad för att stödja SCIP-protokollet, vilket betyder att den kommer att kunna användas för att kommunicera med annan säkerhetsutrustning, såsom Sectra Tiger som är godkänd för användning på den ännu striktare SECRET-nivån. Därmed kan användare av båda systemen åtnjuta större valfrihet när det kommer till att välja en lösning som är anpassad till de individuella skyddsbehoven.

Michael Bertilsson, VD Sectra Communications AB, tel 0708-23 52 25
Torbjörn Kronander, VD och koncernchef Sectra AB, tel 013-23 52 27

Sectra utvecklar och levererar effektiva lösningar för säker kommunikation till myndigheter, försvar och samhällskritiska funktioner i Europa. Lösningarna möjliggör att organisationen och den enskilda användaren kan upprätthålla en kontinuerlig säker kommunikation. Sectras lösningar är certifierade såväl nationellt som av EU och NATO och banar väg för säker kommunikation som bidrar till en säker och stabil värld.

Sectra grundades 1978 och bedriver framgångsrik utveckling och försäljning av högteknologiska produkter och tjänster inom nischerna medicinska system och säker kommunikation. Sectra har kontor i tolv länder och säljer genom samarbete med partner produkter över hela världen. Huvudkontoret ligger i Linköping och företaget har vuxit fram ur forskningen vid Linköpings universitet. Omsättningen uppgick helåret 2012/2013 till 817 miljoner kronor. Sectra är noterat på NASDAQ OMX Stockholm AB. För mer information besök vår hemsida http://www.sectra.com