Securitas behåller bevakning och skyddstjänster på Stockholm Arlanda Airport

Securitas Sverige AB har tilldelats uppdraget för bevakning och skyddstjänster på Stockholm Arlanda Airport med ansvar för ledningscentral och skyddsvakter samt yttre personal- och varukontroller.

Securitas får fortsatt förtroende att utföra bevaknings- och skyddsuppdraget på Stockholm Arlanda Airport med start den 1 juni 2016. Bevakningsuppdraget innebär tillträdesskydd genom att övervaka och förhindra obehörigt intrång på flygplatsen som skyddsobjekt samt att medverka till god ordning inom flygplatsernas allmänna delar och trygghet för flygplatsens besökare och personal.

Uppdraget innefattar även säkerhetskontroll och behörighetskontroll i yttre personal- och varukontroll (PVK) med kontroll av personal, varor och fordon in till samt inom behörighetsområden på flygplatsen

I tjänsten ingår bland annat ledningscentral för övervakning av flygplatsområdet, bilburna skyddsvakter som patrullerar och ronderar skyddsobjektet och flygplatsområdet samt flygplatskontrollanter i personal- och varukontrollerna.

- Jag är mycket stolt över att vi får förtroendet att fortsätta skydda den snabbast växande huvudstadsflygplatsen i Skandinavien, säger Pasi Vuorinen regionchef på Securitas Sverige AB.

Securitas har levererat flygplatssäkerhet med både bevakning och säkerhetskontroll på Stockholm Arlanda Airport sedan 2007. Det nya avtalet för bevakning och skyddstjänster gäller från juni 2016 till september 2019, med möjlighet till förlängning som längst till september 2023.

För ytterligare information vänligen kontakta Ronny Fredriksson 010-470 10 00 Securitas Sverige AB.

Jag är mycket stolt över att vi får förtroendet att fortsätta skydda den snabbast växande huvudstadsflygplatsen i Skandinavien.
Pasi Vuorinen regionchef, Securitas Sverige AB.