Securitas tar över säkerhetsdriften på Göteborg Landvetter Airport

Säkerhetsverksamheten för Göteborg Landvetter Airport övergår i maj 2019 från att ha drivits i egen regi till att nu övertas av Securitas Sverige AB. Detta stod klart under slutlig kontraktsskrivning i måndags.

Under hösten har Swedavia genomfört en offentlig upphandling av säkerhetstjänstverksamheten och Securitas har fått förtroendet att ansvara för driften av säkerhetskontrolltjänsten samt flygplatsskydd och bevakning. Avtalet är tecknat på tre år med option på 4x12 månader och säkerhetsföretaget ställer sig mycket positiva till förtroendet.
– Förutom att vi känner oss ärade att de valde Securitas som första leverantör av säkerhetstjänster nu när de lägger ut det på extern aktör, så betyder det jättemycket för vår allmänna utvecklingsstrategi och det stärker upp vår position inom segmentet Aviation där vi ständigt växer, säger Patric Holmberg, Key Account Manager, Securitas Sverige AB.

Ett prestigeuppdrag
För Securitas, som har byggt upp en modern Aviation-organisation både i Sverige som internationellt, blir Göteborg Landvetter Airport den 18:e i raden av flygplatser de nu ska säkra i Sverige, samtliga under ledning av Pasi Vuorinen som arbetar som regionchef och ansvarig för Aviation på Securitas.
– Vi har länge haft en vision och önskan att få jobba med Göteborg Landvetter Airport och nu får vi chansen att visa vad vi går för. Det här blir det enskilt största uppdraget för Securitas som objekt. Ett riktigt prestigeuppdrag! säger Patric Holmberg.

Nästan 300 medarbetare tas över
Charlotte Ljunggren
, flygplatsdirektörchef på Göteborg Landvetter Airport berättar att de har sett över verksamheten och precis som vid Swedavias tre andra flygplatser, Arlanda, Bromma och Malmö, väljer man nu att behålla ledningscentralen men lägga ut säkerhetsarbetet externt.
Det här är en mycket positiv utmaning och jag är övertygad om att Securitas, som uppfyllde alla våra kravställningar, och som den gedigna organisation de är kommer genomföra det här professionellt och vi är överens om att det här är helt rätt väg att gå.

Uppdraget innefattar även en omfattande verksamhetsövergång, vilket påverkar närmare 300 medarbetare vid Göteborg Landvetter Airport. Swedavias säkerhetschef Ann Jacobson ser övergången som en karriärmöjlighet för de anställda.
– Vi har otroligt kompetenta medarbetare inom området idag och för dem som är motiverade att arbeta inom säkerhetsbranschen, kommer nu till ett nischat företag med stora utvecklingsmöjligheter, något vi inte har kunnat erbjuda dem tidigare.

Securitas, som nyligen utsågs till ett karriärföretag för tredje året i rad, är ödmjuk men hoppfull inför uppgiften att erbjuda medarbetarna tjänstgöring i ny regi.
– Vi är mycket stolta att Landvetter som är en av Sveriges större flygplatser valde Securitas när de gick från egen regi till att outsourca säkerhetsarbetet. En utmaning blir att ta över personal och vapenutbilda skyddsvakterna som uppdraget kräver innan det drar igång i maj 2019, men bortsett från det så hoppas jag att medarbetarna ser möjligheterna vi kan erbjuda, både inom Aviation men också i Securitas som multinationellt företag med närmare 350 000 medarbetare världen över, säger Joachim Källsholm, vd, Securitas Sverige AB.

Ann Jacobson, säkerhetschef Swedavia, varför är det så viktigt att arbeta med säkerhet på en flygplats?
Säkerheten är alltid viktig, vilken flygplats det än är, och man kan se det som en miniatyr av ett samhälle. Man agerar både efter reglerad säkerhet, det vill säga luftfartsskydd, säkerhetsskydd och proaktivt arbete mot terrorism. Men också det oreglerade, det vill säga händelsebaserade aktiviteter där egentligen vad som helst kan hända och då måste vi vara rustade och förberedda att ta oss an den typen av händelser. Verksamheten på Göteborg Landvetter Airport, tar emot närmare 7 miljoner resenärer på års basis, och pågår dygnet runt. Därför är det av högsta vikt att vi ska kunna klara av en kris om det skulle ske, men vi är väl förberedda och kommer bara vara ännu bättre rustade nu!

-----------------
Bildtext:

Bild 1: Patric Holmberg, Key Account Manager, Securitas Sverige AB

Bild 2: Bild från avtalssigneringen. fr.v: Robert Rönnestam koncerninköp Swedavia, Ann Jacobsson säkerhetschef, Swedavia, Patric Holmberg, Key Account Manager, Securitas Sverige AB, Charlotte Ljunggren flygplatsdirektör, Swedavia.

Snabbfakta

Under hösten har Swedavia genomfört en offentlig upphandling av säkerhetstjänstverksamheten. Securitas har fått förtroendet att ansvara för driften av säkerhetskontrolltjänsten samt flygplatsskydd och bevakning. Avtalet är tecknat på tre år med option på 4x12 månader.

Joachim Källsholm, vd, Securitas Sverige AB
Charlotte Ljunggren, flygplatsdirektörchef på Göteborg Landvetter Airport