Securitasväktaren Ronnie Sigsgaard utsedd till Årets väktare 2016

Almega Säkerhetsföretagen har i år utsett Securitas rond- och utryckningsväktare Ronnie Sigsgaard till Årets väktare. Priset får han för sitt ingripande i samband med ett villabrandlarm där han räddade livet på två personer och begränsade de materiella skadorna.

Varje år delar Almega säkerhetsföretagen ut priset Årets väktare. Priset kan tilldelas anställd i något av Almega Säkerhetsföretagens medlemsföretag och ges till en person som har ”utmärkt sig synnerligen väl i sin yrkesroll och därigenom bidragit till att stärka yrkets status och branschens renommé”. I år går priset till Ronnie Sigsgaard som sedan 1999 arbetar som rond- och utryckningsväktare på Securitas i Ängelholm. Han belönas för sitt rådiga ingripande under en villabrand i somras.

En fredagskväll i juni rycker Ronnie ut på ett villabrandlarm. Vid ankomsten ser han att hela huset är rökfyllt. Ronnie lyckas ta sig in och fram till köket där en kastrull står och torrkokar på spisen. Efter att ha lyft undan kastrullen och stängt av spisen söker han igenom huset efter boende. Röken är så tät att han vid flera tillfällen måste springa ut för att hämta frisk luft men han ger sig in igen, hittar och väcker två personer som ligger och sover i ett av rummen. Tack vare sitt ingripande räddade Ronnie deras liv och begränsade även skadorna på huset.

Juryns motivering:

Ronnie har genom sitt agerande i tjänsten varit ett föredöme och en god representant för samtliga väktare i säkerhetsbranschen. Genom sin ihärdighet, sin noggrannhet och sin kompetens har Ronnie hindrat pågående rökutveckling i en privat bostad natten den 10/6-2016. Människorna i huset kunde genom Ronnies förebildliga agerande sättas i säkerhet, med liven i behåll. Ronnies handlande är en hjälteinsats och därför är Ronnie Sigsgaard Årets väktare 2016.

– Våra väktare är tränade att agera och tack vare att Ronnie inte gav upp kunde han rädda livet på två personer. Det är verkligen extraordinärt och det imponerar på mig och säkerligen även på alla kollegor, säger Securitas vd Joachim Källsholm.

Ronnie Sigsgaard uppmärksammades den 13 september med en middag i Göteborg där han fick ta emot en prischeck på 10 000 kronor från Almega Säkerhetsföretagen.

Våra väktare är tränade att agera och tack vare att Ronnie inte gav upp kunde han rädda livet på två personer. Det är verkligen extraordinärt och det imponerar på mig och säkerligen även på alla kollegor.
Joachim Källsholm