MenuCard AB har valt Sedermera Fondkommission som finansiell rådgivare inför planerad företrädesemission

MenuCard AB (”MenuCard”) är ett Software-as-a-Service (SaaS)-företag, baserat i Köpenhamn. Tjänsten består av en B2B-app som hanterar rabattavtal och skapar ett win-win-förhållande mellan företag och restauranger vid representation på restauranger och medarbetares privata bruk. MenuCards styrelse har nu beslutat att, villkorat av godkännande vid extra bolagsstämma, genomföra en företrädesemission om cirka 7,6 MSEK. Företrädesemissionen är planerad att genomföras under oktober 2017. MenuCard har inför sin planerade företrädesemission valt Sedermera Fondkommission som finansiell rådgivare.

MenuCard grundades i Danmark och digitaliserar restaurangbesöket på ett internationellt skalbart sätt. MenuCard är en app-baserad tjänst som vänder sig till företag och deras anställda. Via appen kan medarbetaren hantera allt från att få inspiration och att boka bord till mobilbetalning med 10 - 30 procents rabatt och en redovisning av restaurangbesöket som passar in i företagets administrativa system. MenuCard samarbetar med fler än 150 företag som har över 400 000 anställda. MenuCard har även avtal med fler än 280 kvalitetsrestauranger. MenuCard erhåller en transaktionsavgift som baseras på hur mycket restauranggästen spenderar vid besöket och betaltjänsten är godkänd av danska Finanstilsynet, motsvarigheten till den svenska Finansinspektionen.

Mot bakgrund av pågående marknadsexpansion, vilken hittills har genererat en accelererad tillväxt under första halvåret 2017, har MenuCards styrelse nu beslutat om att genomföra en nyemission om cirka 7,6 MSEK. Beslutet är villkorat av godkännande på extra bolagsstämma. MenuCard är fortfarande i en tidig fas av sin utveckling, men ser tydliga tecken på att kritisk massa uppbyggs i verksamheten. Emissionslikviden är avsedd att användas för fortsatt marknadsexpansion i Danmark samt expansion till en eller två nya nordiska marknader under 2018.

Sedermera Fondkommission agerar finansiell rådgivare åt MenuCard i samband med den planerade nyemissionen.

För frågor med anledning av den planerade nyemissionen, vänligen kontakta:

Sedermera Fondkommission erbjuder tjänster för bolag som är noterade eller står inför en notering på en marknadsplats. Bolagets tjänster omfattar corporate finance, certified adviser, förvärv och företagsöverlåtelser (M&A), finansiell kommunikation, emissionshantering och likviditetsgaranti. Sedermera är en bifirma till ATS Finans AB, ett värdepappersbolag under Finansinspektionens tillsyn. Sedermeras huvudkontor finns i Malmö. Bolaget har även kontor i Lund (Medicon Village) och Norrköping (Norrköping Science Park). Organisationen består av cirka 20 personer. Sedermera arbetar för långvariga kund- och investerarrelationer.