• Oy SEK Ab/

Finländska och svenska ungdomar formar Nordens framtid under svenska kungaparets statsbesök

Report this content

För att stärka banden mellan näringslivet i Finland och Sverige förenar 16 finländska och svenska ungdomar sina krafter under innovationstävlingen UF Challenge. Tävlingen arrangeras av Ung företagsamhet rf och Microsoft Oy och den pågår idag och imorgon den 2−3 mars 2015. De studerande har 12 timmar på sig att komma med idéer till fem nya mobilapplikationer som främjar samarbetet mellan grannländerna. Tävlingen kulminerar i en presentation av applikationerna för Sveriges drottning Silvia och presidentens fru Jenni Haukio tisdagen den 3 mars.

Finland behöver nya tänkesätt, vilja att samarbeta och drivkraft att prova på nya saker. Hos de unga finns allt detta. Ung Företagsamhet (UF) sporrar unga att genomföra sina idéer och medverka till finländska framgångar genom entreprenörsprogram som baserar sig på principen ”learning by doing”. Ett av programmen är innovationstävlingen UF Challenge, som nu arrangeras på ett mycket speciellt sätt i Microsoft Store på i Helsingfors som en del av det svenska kungaparets statsbesök i Finland.

Nya applikationsidéer i samarbete

I tävlingen UF Challenge #swefin2015 − samarbete för framtiden får åtta finländska och åtta svenska studerande i uppgift att i små grupper komma med idéer för att skapa en mobilapplikation i syfte att underlätta samarbetet mellan det finländska och det svenska näringslivet. De unga representerar sex olika högskolor: Aalto-universitetet, Hanken, Helsingfors universitet, Haaga-Helia, Handelshögskolan i Stockholm och Kungliga Tekniska Högskolan (KTH).

Tävlingskonceptet är att unga ger till unga: Idén till tävlingen i samband med statsbesöket kom från en grupp unga praktikanter inom Sveriges utrikesdepartement och i Finlands ambassad i Stockholm. Tack vare dessa företagsamma praktikanter kan ungdomarna nu bidra till framtida samarbeten och nätverka över Bottenviken.

– Vi tror att unga har en mycket stor potential att ösa ur och vi vill sporra dem att nu arbeta för såväl sin egen som sitt hemlands framgång. I dagens Finland finns det en stor efterfrågan på den verksamhet UF står för, dvs. att sänka tröskeln för de unga inför företagande och förstärka deras arbetslivsfärdigheter. Vi hoppas kunna inspirera hela Finlands befolkning genom att föregå med gott exempel, säger UF:s verksamhetsledare Virpi Utriainen.

– Det är verkligen inspirerande att se de ungas engagemang när det gäller att ta fram fungerande lösningar för att utveckla affärsverksamheten mellan grannländerna. Det bästa med dessa tävlingar är överraskningsmomenten − i idéstadiet i dag på morgonen vet ingen ännu hur tävlingsbidragen kommer att se ut. Under det senaste året har samarbetet mellan Ung Företagsamhet rf och Microsoft förbättrat 9 000 finländska ungdomars ekonomiska läskunnighet, innovationsförmåga och programmeringskunskaper, säger Pekka Horo, verkställande direktör för Microsoft Oy.

Drottning Silvia och fru Jenni Haukio besöker tävlingen tisdagen den 3 mars och kommer då att lyssna på de ungas presentationer av applikationerna. Efter besöket väljer juryn den bästa applikationsidén. Tävlingsjuryn består av Kjell Skoglund, verkställande direktör för Finsk-svenska handelskammaren, Mari Berglund, direktör för Handelsbanken Fondbolag, Max Mickelsson, direktör för informationssamhälls-relationer vid Microsoft och Virpi Utriainen från UF. Drottning Silvia överräcker diplom till vinnarna onsdagen den 4 mars på Hanaholmen som en del av statsbesökets officiella program.

Följ tävlingen på de sociala medierna med hjälp av hashtagen #swefin2015, #NYChallenge och #YouthSpark.

Bild: NY Challenge Microsoft Åbo 18.–19.4.2013

Närmare upplysningar

Virpi Utriainen, verksamhetsledare, Ung Företagsamhet rf
040 701 3038, virpi.utriainen(at)nuoriyrittajyys.fi

Camilla Lindfors, kommunikationschef, Microsoft Oy
040 838 6686, camilla.lindfors(at)microsoft.com

Ung Företagsamhet rf
Via skolor och läroinrättningar erbjuder Ung Företagsamhet rf (UF) 7–25-åringar studieprogram som stöder företagsamhets- och konsumentfostran. UF Stigen för företagsamhetsfostran är en helhet bestående av studieprogram som erbjuder praktiskt orienterade samarbetsformer för ungas företagsamhetsattityd, arbetslivsfärdigheter och stärkande av kontrollen över den egna ekonomin. UF-programmen stöder undervisningen på olika skolstadier i enlighet med målen i läroplanen. Att lära sig genom att göra saker själv bidrar till en verksamhet som också konkret stärker samarbetet mellan unga och näringslivet. UF är en förening som inte eftersträvar vinst. UF hör till den internationella takorganisationen Junior Achievement Worldwide. I Finland inleddes verksamheten år 1995. www.ungforetagsamhet.fi

NY Microsoft Challenge
UF Microsoft Challenge är ett 24 timmar långt entreprenörsläger, där Microsoft ger deltagarna en utmaning. De unga ska grunda ett dygnslångt övningsföretag och utveckla en affärsidé utgående från utmaningen. Under Challenge-lägret får ungdomarna inblick i hur informations- och kommunikationstekniken (ICT) kan stödja den egna affärsidén. Vidare tar man fram en idé till en mobilapplikation och får en uppfattning om hur användningen av ICT förändrar sättet att arbeta. Challenge är en del av Ung Företagsamhet rf:s och Microsofts YouthSpark-samarbete.

Microsoft Oy
Microsoft som grundades år 1975 är världens ledande leverantör av programvaruprodukter, lösningar och tjänster som hjälper företag, organisationer och människor att på nya innovativa sätt utnyttja de möjligheter informationstekniken medför. I Finland arbetar 280 personer hos Microsoft Oy, och deras vision är att tillsammans med närmare 2 000 samarbetspartners bistå kunderna att med hjälp av Microsofts lösningar bli framgångsrika. Under räkenskapsåret, som löpte ut i juni 2014, var Microsofts omsättning över 86,83 miljarder US dollar. www.microsoft.fi/uutisia

Taggar: