Bättre koll på järnvägen med underhåll i statlig regi

I fredags presenterade Trafikverket sitt utredningsförslag om att återta underhåll i egen statlig regi. Utredningen härstammar från ett förslag som Seko tidigare presenterat om att Trafikverket, som en del av att utvärdera järnvägsunderhåll i egen statlig regi, ska bedriva järnvägsunderhåll som pilotprojekt. Dessa pilotprojekt ska sedan gå att jämföra med privat upphandlat järnvägsunderhåll.

– Det är glädjande att Trafikverket i utredningen konstaterar det som Seko har drivit i 10 års tid. Nämligen att myndigheten kan bli en bättre beställare, och få ökad kunskap om anläggningens tillstånd, av att ha underhåll i egen statlig regi, säger Sekos ordförande Janne Rudén

Trafikverket lämnar i utredningen två förslag:

1) förslag på hur pilotprojekten skulle kunna utformas och 2) förslag på att Trafikverket, istället för pilotprojekt, permanent ska återta en del av järnvägsunderhållet i egen regi. Ett argument för att mer permanent ha underhåll i egen regi framför pilotprojekt är tidshorisonten. Trafikverket menar att pilotprojekten måste pågå i 10 års tid för att kunna utvärderas. Detta skulle då under lång tid påverka marknaden och skapa en osäkerhet om framtiden.

– Utifrån vad som framkommer i utredningen anser Seko att Trafikverket permanent ska återta en del av järnvägsunderhållet i egen regi. Dock gäller det att inte vara låst och endast se till basunderhållet, utan det är viktigt att se till helheten och skapa en organisation som kan ta sig an hela järnvägens underhållsproblem, säger Sekos ordförande Janne Rudén

Presskontakt:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, 070-631 59 49