Ny larmrapport om arbetslösas situation

Ny larmrapport om arbetslösas situation "35% av ensamstående arbetslösa tvingas ta lån för att klara ekonomin" SO, Arbetslöshetskassornas Samorganisation, presenterade idag en stor undersökning om arbetslösas situation gjord av SIFO. Undersökningen genomfördes mellan april och augusti 2001 och omfattar 5488 telefonintervjuer. Rapporten visar på alarmerande resultat. Bland annat visar den att 1,5 miljoner personer av dem som idag är medlemmar i arbetslöshetskassorna någon gång varit arbetslös under tioårsperioden. 56% av medlemmarna som är högst 35 år gamla har någon gång varit arbetslös, vilket gäller för 35% i åldersgruppen 36-50 år och 18% av dem som är 51 år och äldre. Det är alltså tre gånger så vanligt att de yngsta har varit arbetslösa som att de äldsta har varit det. Vidare visar undersökningen att 75% av alla som varit arbetslösa, på grund av arbetslösheten, tvingats minska sin konsumtion. Det betyder i antal räknat att omkring 1,1 miljoner människor tvingats dra ner på konsumtionen. Hela 15% av de medlemmar som någon gång varit arbetslös har tvingats låna pengar för att klara ekonomin under arbetslösheten. Det betyder att 225 000 personer har tvingats ta ett lån för att klara ekonomin. -Det är oacceptabelt att det gått så långt att man ska behöva ta ett lån för att klara ekonomin under arbetslösheten. Inte nog med att man är arbetslös, man ska också tvingas ta lån för att kunna köpa mat, säger Orvar Johansson, ordförande i SO. Rapporten visar också att en lika stor andel som tvingats ta lån också tvingats söka socialbidrag därför att hushållets ekonomi knäcktes av arbetslösheten. -Det är uppenbart att arbetslösheten gnager allt större hål i hushållets ekonomi. Det går för det mesta att skydda sig mot kortvarig arbetslöshet genom att minska sina utgifter men på längre sikt krävs mer drastiska åtgärder i form av lån eller socialbidrag, säger Orvar Johansson. Dessutom visar undersökningen att ju längre tid man varit arbetslös desto svårare har man det att klara ekonomin. Andra alarmerande uppgifter från rapporten är att 35% av ensamstående som varit arbetslösa i minst ett år tvingats låna pengar och 41% av ensamstående med barn har tvingats söka socialbidrag. -Nu måste det tas krafttag. Taket och kompensationsnivån måste höjas, och tidsbegränsningen måste slopas, säger Orvar Johansson. SO:s undersökning finns sammanfattad på www.samorg.org Ytterligare info: Orvar Johansson, ordförande, SO, 070-651 63 08, eller Peter Schönefeld, SO:s kanslichef, 08-555 138 10, eller 070-568 58 45 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011011BIT00750/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/12/20011011BIT00750/bit0001.pdf