Seko: ”Det blir skitigare pendeltåg och smutsigare stationer”

Idag, söndag, invigs Citybanan med pompa och ståt. Samtidigt har SOL Reneriet, det bolag som åt MTR sköter städningen inom pendeltrafiken, aviserat att nästan hälften av städarna, 90 av 196, ska bort. Fackförbundet Seko, som organiserar städarna, kommer vid invigningen av Citybanan idag att protestera mot uppsägningarna.

– Den borgerliga ledningen i landstinget har gjort en usel upphandling. Resultatet av uppsägningarna blir skitigare pendeltåg och smutsigare stationer. Det är städarna och resenärerna som får betala för vanskötseln av våra gemensamma skattemedel, säger Rainer Andersson, fackligt förtroendevald på Pendelklubben.

Enligt Seko Stockholm är det är helt uppenbart att pengar ska tjänas genom att spara på städningen.

– Vi har redan sett att man minskat på städningen och det beror på att SOL Reneriet inte får tillräcklig täckning för sina kostnaderna från MTR. Samtidigt som städarna görs arbetslösa, och servicen försämras för resenärerna, slussas vinsterna vidare till ägarna i Hong Kong. Det kan vi inte acceptera, säger Karin Åkersten, ordförande för Seko Stockholm.

Seko kräver nu att trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons tar ansvar för situationen och säkerställer att tillräckliga resurser avsätts för städningen av pendeltågen samt att personalens anställningar och arbetsmiljö värnas. Dessutom måste SL lägga korten på bordet och redovisa vad resenärerna betalar i skattepengar till MTR för städningen.

Fackliga representanter från Seko, och städpersonal, kommer att finnas på plats vid invigningen, Stockholm Odenplan, idag söndag den 9 juli, kl. 11.00

För ytterligare information, kontakta:

Karin Åkersten, ordförande Seko Stockholm, tel: 073-441 84 95
Rainer Andersson, förtroendevald Pendelklubben, tel: 072-980 31 46