SEKO demonstrerar i Almedalen

SEKO demonstrerar i Almedalen SEKO, Facket för Service och Kommunikation, finns på plats under Almedalsveckan i Visby, 9-11 juni. SEKO kommer att befinna sig i ett tält framför "Skeppet" vid Hamnplan i Visby. Vid tältet kommer centrala och lokala fackliga företrädare att informera om situationen vid Destination Gotland och Rederi AB Gotland, men också om den aktuella sjöfartspolitiska situationen. Onsdagen 10 juli kommer SEKOiter, sjöfolkare, gotlänningar, och fastlänningar att demonstrera mot bland annat Destination Gotlands planer på att sparka upp till 100 ombordsanställda. Om rederiet genomför planerna på att minska säkerhetsbemanningen på de kommande snabbfärjorna till 28 man kommer både miljön och säkerheten att hotas för gotlandstrafiken. Planerna kan också på sikt innebära ett hot mot hela Gotlands överlevnad och mot den övriga svenska färjesjöfarten. Demonstrationsparollerna är följande: · Ja till en säker och miljövänlig sjöfart i Östersjön · Nej till minskad minimibemanning och sämre säkerhet på Destination Gotlands kommande snabbfärjor · Svensk sjöfart ska vara under svensk flagg Demonstranterna samlas vid Hamnplan i Visby, onsdagen 10 juli, klockan 11.30 för avmarsch 12.00. Demonstrationen kommer bland annat att passera Rederi AB Gotlands och Destination Gotlands kontor. SEKOs tillträdande förbundsordförande, Jan Rudén, avslutar med ett appelltal cirka 12.30 vid Hamnplan. Ytterligare info: Jonas Pettersson, pressekreterare, SEKO: 070-631 59 49 Lennart Johnsson, SEKO Sjöfolk: 070-592 70 81 VÄLKOMNA! ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00260/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00260/wkr0002.pdf