SEKO har träffat nytt avtal för anställda i skärgårdstrafiken

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har idag träffat ett nytt avtal med Almega Tjänsteförbunden, bransch turism och sjöfart, för medlemmar som arbetar inom skärgårdstrafiken.

Även tillägg och ersättningar utöver fastställda tarifflöner ökas med 3,5 procent under avtalsperioden. För korttidsanställda sker en förändring vad gäller beräkning av timlönen som nu sker enligt formen månadslönen/143.

I avtalet gäller inte längre sjömanslagens regler vid sjukdom, utan det gängse sjuklönesystemet gäller. Detta anser SEKO ha kompenserats av löneökningsutrymmet i avtalet. Även en ny lönetrappa har införts vilket innebär att nyanställda, redan efter ett år, får en höjning av lönen med 800 kronor, utöver den procentuella höjningen.

För ytterligare information: Mats Ekeklint, ombudsman SEKO, 070-598 23 80