SEKO har träffat nytt avtal för maskinförare

SEKO – Facket för Service och Kommunikation – har träffat ett 37-månaders avtal för medlemmar som arbetar på företag som omfattas av Maskinföraravtalet. Uppgörelsen berör cirka 4 000 medlemmar.

Avtalsuppgörelsen håller sig till det så kallade ”märket” och ger en löneökning på 2 091 kronor under avtalsperioden.

– Vi är nöjda med uppgörelsen, den ger samma löneökningar som övriga arbetsmarknaden fått. Grundlönerna har ökat till en bra nivå. Vi har också fått igenom att helg räknas från fredag kl 19.00 och bra regler om lön vid utlåning, säger SEKO:s ombudsman Thomas Brännström i en kommentar.

Avtalet gäller 1 maj 2013 – 31 maj 2016, sista året uppsägningsbart, och innebär i korthet:

Utgående löner ökar med:

• 1 maj 2013 ökar lönen med 621 kr/månad
  • 1 juni 2014 ökar lönen med 727 kr/månad
  • 1 juni 2015 ökar lönen med 743 kr/månad

Grundlön för maskinförare:

• 1 maj 2013 blir grundlönen 24 534 kr/månad
  • 1 juni 2014 blir grundlönen 25 317 kr/månad
  • 1 juni 2015 blir grundlönen 26 100 kr/mån

Nytt i avtalet är att från 2014 ingår semesterersättning i alla rörliga tillägg.

För ytterligare information:
Thomas Brännström ombudsman SEKO 070-368 27 30