SEKO lägger strejkvarsel till stöd för Handels

SEKO:s förbundsstyrelse beslutade idag att lägga ett sympativarsel till stöd för Handels konflikt. Varslet innebär total arbetsnedläggelse för cirka 220 SEKO-medlemmar på 79 asfaltsverk runt om i landet, främst inom företagen; Skanska, NCC, Svevia och Peab.

Konsekvenserna av detta varsel innebär i princip att allt beläggningsarbete stoppas. Varslet träder ikraft vid midnatt, natten till måndagen den 23 april.

SEKO:s förbundsordförande motiverar sympatiåtgärden så här:

– Vi stöder Handels krav på jämställda löner och trygga anställningar. Deras krav ligger helt i linje med det vi kommit överens om i LO-samordningen. Jämställdheten kan inte längre vara ett ansvar som bara vilar på kvinnorna, säger SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén.

Samtliga arbetsplatser som berörs av SEKO:s varsel listas i bifogat pdf-dokument, som också finns på www.seko.se

Ytterligare information:
Jonas Pettersson, Kommunikationschef, SEKO: 070-631 59 49