SEKOs förbundsordförande efter konkurrensverkets nej till försäljningen av postgirot: "Dags att bilda en Folkbank" LO tar initiativet till uppbyggnaden av en ny Folkbank? Konkurrensverket sa idag nej till en utförsäljning av Postgirot. SEKOs förbundsordförande, Sven-Olof Arbestål menar att det nu öppnas en möjlighet att skapa en "Folkbank". -De stora bankerna har under en tid "skinnat" vanliga människor och småföretagare genom att ta ut skyhöga avgifter och genom att hela tiden försöka hitta nya sätt att avgiftsbelägga olika tjänster. Samtidigt har bankernas vinster aldrig varit högre än nu. Detta kan vi inte acceptera. Nu är det dags att förverkliga LO-kongressens intentioner och bygga "Folkets bank", säger SEKOs förbundsordförande, Sven-Olof Arbestål. Postgirots två huvuduppgifter är betalningsförmedling och bank. Betalningsförmedlingen har en nära koppling till kassaservicen medan bankdelen måste utvecklas till en fullservicebank. När nu Konkurrensverket motsatt sig bildandet av ett privat gireringsmonopol, med de fyra stora affärsbankerna och dess gemensamma bankgiro, bör alternativet sökas i en Folkbank. -Vi förordar bildandet av en Folkbank där LO, bankdelen av Girot och kooperativa intressenter som till exempel Folksam ingår. Posten skulle då kunna behålla girodelen av Postgirot inom ramen för den grundläggande kassaservicen. Postgirots bankdel skulle ingå i den nya "Folkbanken". Folkbanken skulle bli en nödvändig motvikt till de avgiftshungriga affärsbankerna, och vanligt folk skulle få mer pengar kvar i plånboken, säger Sven-Olof Arbestål. SEKO uppmanar nu LO:s styrelse att snabbt agera för att tillsammans med lämpliga partners, förverkliga frågan om en Folkbank. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00720/bit0002.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/13/20010213BIT00720/bit0002.pdf