Sema Group utvecklar webbaserat ekobrottsregister

Sema Group utvecklar webbaserat ekobrottsregister Sema Group kommer i samarbete med Ekobrottsmyndigheten att utveckla en databas för statistik över den ekonomiska brottsligheten. Syftet är att göra det enklare att finna information kring dessa brott. Databasen kommer att innehålla både statistik över olika ekobrott, samt kvalitativa analyser om anledningar och utbredning. Ordervärdet uppgår till cirka 2 miljoner kronor. -Vi skapat ett verktyg för att lättare kunna analysera den ekonomiska brottsligheten. Information om dessa brott har tidigare funnits i olika databaser. Vi har nu förenklat sökandet genom att samla allt på ett ställe. Dessutom kommer databasen att innehålla en hel del ny information, jämfört med vad de olika databaserna hade tidigare, säger Thomas Carter, informationschef på Sema Group. Initiativet till databasen kommer från den svenska regeringen. Bakgrunden är att det krävs större kunskap om samband och orsaker till ekonomisk brottslighet för att polis och myndigheter ska kunna bekämpa den. Delar av databasen kommer också att vara tillgänglig för allmänheten, och därmed utgöra en informationsbas för exempelvis studenter. - Att tjänsten delvis är öppen för allmänheten ställer naturligtvis höga krav på sekretess, men det har samtidigt varit den största utmaningen. På sikt tror vi att denna tjänst, i kombination med de analyser om orsak och utbredning som den kommer innehålla, är ett stort steg framåt i kampen mot den ekonomiska brottsligheten, säger Lennart Berg, projektansvarig på Ekobrottsmyndigheten. För ytterligare information, kontakta: Thomas Carter, informationschef, Sema Group. Tel. 08-517 052 52, 0708-51 52 52, E-post: thomas.carter@sema.se Sixten Björklund, Konsultchef, Sema Group. Tel. 08-517 677 40, 0708-51 77 40 E-post: sixten.bjorklund@sema.se Lennart Berg, Ekobrottsmyndigheten. Tel. 08-762 00 04 E-post: lennart.berg@ekobrottsmyndigheten.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00170/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/23/19991123BIT00170/bit0002.pdf