Sema Groups webblösning ger företagare snabb myndighetsinformation

Sema Groups webblösning ger företagare snabb myndighetsinformation Sema Group bygger en webblösning åt Nutek som ska förenkla sökningen av myndighetsinformation för småföretagare. Via portalen direktsvar.nutek.se kommer svenska företag snabbt och enkelt att få information genom att fylla i en frågemodul. Denna funktion kommer i februari att installeras i portalen direktsvar.nutek.se som redan är i drift. Uppdraget värderas till cirka 700.000 kronor. - Varje dag kommer det upp frågor hos småföretag som kräver att de får snabb respons från den berörda myndigheten, säger Herman Södergren, projektledare på Näring- och teknikutvecklingsverket, Nutek. Det kan till exempel gälla frågeställningar kring skatter, arbetsmarknad eller patent. Frågan som ställs registreras i en databas och skickas till den aktuella myndigheten. Myndigheten besvarar frågan genom ett e-brev till frågeställaren. I februari nästa år beräknas denna tjänst tas i drift. För att minska belastningen på varje myndighet ska de vanligaste frågorna samlas i en databas. Projektet Direktsvar växte fram genom ett krav från svenska småföretagsdelegationen på bättre och mer tillgänglig information från myndigheterna och resulterade alltså i ett webbaserat informationssystem där en företagare lätt och när som helst på dygnet kan få svar på vanliga frågor genom att söka i databasen. I direktsvar sammarbetar Riksskatteverket, Nutek, Arbetsmarknadsstyrelsen, Försäkringskassan samt Patent- och registreringsverket. Tanken är att fler myndigheter ska nås genom direktsvar.nutek.se inom en snar framtid. För ytterligare information, kontakta: Herman Södergren, projektledare, Nutek Tel. 08- 681 9404 E-post: herman.sodergren@nutek.se Thomas Carter, informationschef, Sema Group AB Tel. 08- 517 052 52, 0708-51 52 52 E-post: thomas.carter@sema.se ------------------------------------------------------------ Mer information finns att få på http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00400/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/1999/11/17/19991117BIT00400/bit0002.doc