• SEMCON/

Delårsrapport jan-sept 2011 - Fortsatt god efterfrågan och förbättrat resultat

"2011 har kännetecknats av god efterfrågan med ökad försäljning och förbättrat resultat inom samtliga affärsområden. Vi har under det tredje kvartalet bland annat fått två stora och intressanta affärer inom produktinformation och motor/transmissions-området. I oktober har vi fått ytterligare en stor order på cirka 200 Mkr avseende uppdatering av befintlig bil. Vi ser fortsatt positivt på utvecklingen framöver även om osäkerheten har ökat på grund av försämrade konjunkturutsikter" säger Kjell Nilsson, VD och Koncernchef

Intäkter och resultat

Tredje kvartalet

Rörelsens intäkter ökade med 96 Mkr och uppgick till 568 Mkr (472). Försäljningen i lokala valutor ökade med 23 %. Försäljningstillväxten beror på ett förbättrat marknadsläge och antalet anställda har ökat med 280 jämfört med föregående år varav 200 utanför Sverige.

Rörelseresultatet har förbättrats med 27 Mkr och uppgick till 24 Mkr (-3) vilket gav en rörelsemarginal på 4,3 % (-0,6). Resultatförbättringen hänför sig främst till den ökade försäljningen.

Finansnettot uppgick till -2 Mkr (-3) vilket gav ett resultat före skatt på 22 Mkr (-6). Kvartalets skattekostnad uppgick till -6 Mkr (2). Resultatet efter skatt uppgick till 16 Mkr (-4) och resultat per aktie efter utspädning blev 0,88 kr (-0,22).

Januari-september

Rörelsens intäkter ökade under perioden med 265 Mkr jämfört med föregående år och uppgick till 1 773 Mkr (1 508). Försäljningen i lokala valutor ökade med 22 %. Försäljningsökningen hänför sig till en förbättrad marknadssituation jämfört med motsvarande period 2010.

Rörelseresultatet uppgick till 54 Mkr (-32) vilket gav en rörelsemarginal på 3,1 % (-2,1). Då det fortsatt råder stor osäkerhet kring Saab Automobiles betalningsförmåga har en reservering gjorts om -31 Mkr avseende framförallt utestående kundfordringar. I och med reserveringen finns ingen utestående exponering kvar mot Saab Automobile. Föregående år belastades perioden av kostnader av engångskaraktär på -11 Mkr. Rörelseresultatet exkluderat dessa poster uppgick till 85 Mkr (-21) med en rörelsemarginal på 4,8 % (-1,4).

Affärsområdena visar följande rörelsemarginal exkluderat kostnader av engångskaraktär; Automotive R&D 2,1 % (-6,3), Design & Development 7,3 % (2,5) och Informatic 9,5 % (6,9).

Finansnettot uppgick till -8 Mkr (-7) vilket gav ett resultat före skatt på 46 Mkr (-39). Årets skattekostnad uppgick till -13 Mkr (11). Resultatet efter skatt uppgick till 33 Mkr (-28) och resultat per aktie efter utspädning blev 1,85 kr (-1,55).

Finansiell ställning
Rörelsens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 14 Mkr (-79) och koncernens likvida medel uppgick till 36 Mkr (27). Därutöver hade koncernen outnyttjade kreditlöften om 162 Mkr per den 30 september. Ett nytt kreditavtal tecknades i början av det tredje kvartalet. Det nya kreditavtalet består av en checkräkningskredit på 150 Mkr (100) samt en låneram (”Revolving credit facility”) på 32,8 miljoner Euro (32,8) som löper till juli 2012. En option finns att innan förfallodagen göra om låneramen till ett treårigt lån.

Investeringar i hårdvara, licenser samt kontorsinventarier och utrustning uppgick till 12 Mkr (12). Det egna kapitalet uppgick till 406 Mkr (352) och soliditeten till 35 % (32). Koncernens nettolåneskuld uppgick till 311 Mkr (349) och skuldsättningsgraden till 0,8 ggr (1,0).

Personal och organisation
Antal anställda den 30 september var 2 903 (2 623) varav 1 480 (1 400) i Sverige och 1 423 (1 223) utanför Sverige. Antal medarbetare i tjänst var 2 786 (2 515). Medelantal anställda uppgick till 2 705 (2 459). Inom respektive affärsområde var antalet anställda följande: Automotive R&D 1 675 (1 516), Design & Development 805 (736) och Informatic 423 (371).

Framtidsutsikter
2011 har kännetecknats av god efterfrågan med ökad försäljning och förbättrat resultat inom samtliga affärsområden. Semcon ser fortsatt positivt på utvecklingen framöver även om osäkerheten har ökat på grund av försämrade konjunkturutsikter.

Kjell Nilsson, CEO Semcon AB, 46-31-721 03 11
Björn Strömberg, CFO Semcon AB, 46-708-35 44 80
Anders Atterling, IR manager Semcon AB, 46-704-47 28 19

Semcon är ett globalt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har 2 900 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingen­jörskonst. Koncernen har en omsättning på 2,1 miljarder kronor och verksamhet på fler än 40 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Ungern, Indien, Kina, Spanien och Ryssland