Semcon erbjuder unik VR-mjukvara för industrin

Nu kan industrikunderna uppleva allt från stora produktionsmiljöer till extrema detaljer via Virtual Reality (VR). Semcons egenutvecklade mjukvara VirDa underlättar kvalitetssäkringen tidigt i projekten och ger en spännande presentation av lösningen.

Den nya programvaran VirDa hanterar 3D-modeller från de flesta CAD-system så att dessa kan upplevas i Oculus Rift, ett Virtual Reality-headset som hittills främst använts av spelindustrin. VirDa är en unik mjukvara för Oculus Rift som i dagläget bara kan erbjudas av Semcon.

Michael Holmudden på Semcon, själv stor spelentusiast, såg potentialen att använda Oculus Rift-tekniken också i sitt arbete som konstruktör inom produktutveckling. Tillsammans med kollegan Jesper Lundkvist började han utveckla en egen programvara för att kunna ta kundlösningar i 3D till en Virtual Reality-miljö. Resultatet blev VirDa, som möjliggör ett extra och mycket verklighetsnära granskningssteg innan man går in i kostsam fysisk produktion.

– Den första kunden som använde tekniken planerade en helt ny produktionsanläggning och Semcon hade utvecklat layouten i 3D. Med hjälp av VirDa kunde vi gå runt i produktionsmiljön med Oculus Rift tillsammans med kunden och upptäckte då förbättringspotential i placeringen av truckgångarna, säger Michael Holmudden.

Den senaste versionen av VirDa klarar att få med kompletta texturer på 3D-objekten och skapa en ännu starkare verklighetsupplevelse. Tekniken har störst potential i detaljrika miljöer som exempelvis en förarhytt, en produktionslina eller en oljeplattform. I framtiden kan man tänka sig att projektmedlemmar på olika platser i världen kan gå runt i miljön – under ett och samma möte. VirDa kan också användas för att skala upp mycket små komponenter till extrem storlek, till exempel kugghjulen inuti en klocka, och sedan studera dessa på nära håll.

– Med VirDa kan man få en mycket mer direkt och visuell upplevelse. Dessutom är det lustfyllt att jobba med, både för mig som utvecklare och för kunderna. Det går snabbare att få förståelse för lösningen och gör det lättare att komma till beslut, förklarar Michael Holmudden.

Semcon har stor erfarenhet av att jobba med 3D-teknik inom alltifrån robotprogrammering till framtagande av produkter och kompletta produktionslinor. VirDa är ett naturligt sätt att ta tekniken vidare – och ett av många exempel på hur Semcon gör arbetet enklare och effektivare för kunderna.

Länk till filmen som presenterar VirDa

För mer information kontakta:

Robert Eliasson, Kundansvarig, Semcon

Tfn: 0765-698363, e-post: robert.eliasson@semcon.com

Per Nilsson, Kommunikations- och marknadschef, Semcon

Tfn: 0739-737 200, e-post: per.nilsson@semcon.com

Semcon är ett internationellt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingenjörskonst. Koncernen hade en omsättning på 2,7 miljarder kronor under 2014 och verksamhet på fler än 40 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Kina, Ungern, Indien, Spanien och Norge.