Semcon förvärvar norskt produktinformationsbolag

Semcon förvärvar verksamheten i ibruk AS i Norge, ett bolag med verksamhet inom produktinformations¬området. Genom förvärvet utökar Semcon sin närvaro till att även omfatta den norska marknaden.

Semcon förvärvar verksamheten i ibruk i Kongsberg med verksamhet inom produkt-informationsområdet. Företaget har mer än 13 års erfarenhet av teknisk dokumentation och Life Cycle Information (LCI), främst inom den norska olje- och gasindustrin. Idag engagerar ibruk cirka 20 anställda och underleverantörer. Omsättningen 2013 uppgick till 23,9 miljoner norska kronor. Förvärvet träder i kraft den 1 september 2014.

”ibruk är väl positionerat på den norska marknaden, framförallt inom olje- och gasindustrin, och vi har möjlighet att bygga vidare och expandera vår affär med nya och befintliga kunder”, säger Johan Ekener, affärsområdeschef Product Information.” Till de tjänster som ibruk levererat under lång tid på den norska marknaden kan nu adderas Semcons hela erbjudande, erfarenhet och styrka som internationellt bolag.”

”Semcons omfattande expertis var ett av skälen till att välja Semcon och jag ser verkligen fram emot att introducera ett utökat erbjudande till den norska marknaden”, säger Stein Tore Johnsen, grundare och säljare av ibruk och ansvarig för Semcon Norway AS. ”Jag är övertygad om att vår kombinerade kunskap och kompetens kan förändra hur företag i Norge hanterar sin dokumentation och utbildning.”

Semcon har sedan flera år stöttat kunder på den norska marknaden, både med ingenjörstjänster och tjänster inom produktinformation från den svenska organisationen. Genom förvärvet får Semcon nu även en plattform i Norge för att nå ut med sitt breda utbud av tjänster till den norska marknaden.

”När vi nu expanderar in i Norge så kommer det att innebära nya möjligheter som gör Semcon till en än mer internationell tjänsteleverantör”, avslutar Johan Ekener.

För mer information, kontakta:
Johan Ekener, affärsområdeschef Product Information, 0736-840 683
Markus Granlund, vd Semcon AB, 031-721 03 11
Anders Atterling, IR-ansvarig Semcon AB, 0704-472 819

Semcon är ett internationellt teknikföretag inom ingenjörstjänster och produktinformation. Vi har cirka 3 000 medarbetare med djup erfarenhet från många olika branscher. Vi utvecklar teknik, produkter, anläggningar och informationslösningar utmed hela utvecklingskedjan och erbjuder även en mängd tjänster och produkter inom bland annat kvalitet, utbildning och metodikutveckling. Semcon ökar kundernas försäljning och konkurrenskraft genom innovativa lösningar, design och genuin ingenjörskonst. Verksamheten bedrivs från 2014 i fyra affärsområden: Engineering Services Nordic, Engineering Services Germany, Engineering Services International och Product Information. Koncernen har en omsättning på 2,5 miljarder kronor och verksamhet på fler än 45 orter i Sverige, Tyskland, Storbritannien, Brasilien, Kina, Ungern, Indien, Spanien och Ryssland.