Senea får order värd 6 Mkr av Actaris

Senea får order värd 6 Mkr av Actaris Elmätningsföretaget Senea har fått en order från partnerbolaget Actaris Technologies, värd 6 Mkr. Ordern är en delorder och avser infrastrukturprodukter för påbörjandet av utbyggnaden hos Vattenfall under tredje kvartalet. Vattenfall har valt Actaris och därigenom O-listenoterade partnerbolaget Senea som leverantör av 150 000 fjärravlästa elmätare. Senea står för leveranser av infrastrukturprodukter och kommunikationsmoduler. Montering av de första 50 000 elmätarna ska ske redan i år och avtalet anger att dessa ska vara driftklara senast vid årsskiftet. Ytterligare 100 000 elmätare ska därefter vara monterade och driftklara senast vid halvårsskiftet 2004. Ett tidigare tecknat partneravtal mellan Senea och Actaris innebär bland annat att Actaris, mot en licensavgift, integrerar Seneas CustCom- teknologi i sina elmätare. Den 11 juni fattades ett riksdagsbeslut som innebär att Sveriges samtliga drygt fem miljoner elabonnemang ska avläsas minst månadsvis, senast den 1 juli 2009. För mer information kontakta: Annette Brodin Rampe, VD Senea AB Tel: 070-575 37 37 E-mail: anbr@senea.se Se även: www.senea.com Senea AB är marknadsledande i Norden inom området system för masskommunikation av energimätdata och har hittills levererat cirka 130 000 kommunikationsterminaler. Bolagets kunder är nätbolag, energiföretag och fastighetsbolag som vill utveckla sin verksamhet med modern informationsteknik. Senea omsatte 56 miljoner kronor år 2002. Aktien är noterad på Stockholmsbörsens O-lista sedan juni 1994. Huvudkontoret är beläget i Åkersberga. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/08/20030707BIT00730/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/07/08/20030707BIT00730/wkr0002.pdf