Nytt vård- och omsorgsboende på Dalénum

Report this content

Med gemensamma krafter, och med lite hjälp av en pålkran, slog Paul Lindquist, kommunstyrelsens ordförande i Lidingö, Carl Gyllfors, VD på Carema Care och Birgitta Seeman, VD på Seniorgården, ned en av de sista pålarna som utgör grundläggningen för ett helt nytt vård- och omsorgsboende på Dalénum på Lidingö. Här kommer 54 hyresgäster att erbjudas bostäder som är särskilt anpassade för personer med demenssjukdom och stort omvårdnadsbehov.

- Seniorgården har i många år velat bygga vård- och omsorgsboende på Lidingö. Vackert och funktionellt är ledstjärnan i alla våra projekt och nu ser vi fram emot att få visa vad vi kan på Dalénum, säger Birgitta Seeman, VD på Seniorgården.

Boendet är fördelat på sex boendegrupper om vardera nio lägenheter. Huset uppförs med fasader i tegel och puts. Lägenheterna och de gemensamma utrymmena är utformade för att ge en god boendemiljö och en hemtrevlig atmosfär och stor vikt kommer även att läggas vid utemiljön. En så kallad Sinnenas trädgård kommer att anläggas där besökarens samtliga sinnen stimuleras. Stimulansen ger associationer och minnen. Känslor och tankar väcks vilket gör trädgården till en viktig del av den terapeutiska vården.

Inflyttning är beräknad till hösten 2012. Hyresgäst och ansvarig för verksamheten kommer att vara Carema Care. Seniorgården är byggherre. Totalentreprenör är JM Entreprenad.

För ytterligare information kontakta:
Birgitta Seeman, VD Seniorgården: 08-626 66 32
Tomas Eriksson, pressansvarig: 08-782 86 61

Seniorgården startade sin verksamhet 1990 och har sedan dess byggt närmare 4000 bostadsrätter på ett 15-tal orter i hela landet. Vi ingår i JM-koncernen, en av Nordens ledande projektutvecklare av bostäder och bostadsområden.