Halvårsrapport

Sammanfattning av halvårsrapport

Första halvåret (2016-01-01 – 2016-06-30)

- Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) kkr.
- Resultat efter finansiella poster var -3 779 (-4 388) kkr.
- Resultat per aktie* uppgick till cirka -0,34 (-0,40) kr.
- Soliditeten** uppgick per den 30 juni 2016 till 60 % (79 %).

Andra kvartalet (2016-04-01 – 2016-06-30)

- Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) kkr.
- Resultat efter finansiella poster var -1 830 (-2 284) kkr.
- Resultat per aktie* uppgick till -0,16 (-0,21) kr.

* Periodens resultat dividerat med 11 105 855 aktier per 2016-06-30. Notera att SensoDetect efter periodens utgång har genomfört en företrädesemission och att antalet aktier vid registrering hos Bolagsverket kommer att uppgå till 14 952 008 stycken.

** Eget kapital dividerat med totala tillgångar.

Styrelseordförande Pär H Henriksson kommenterar

I början av juli mottog jag Martin Terins önskan att lämna sitt uppdrag som VD i SensoDetect. Martin Terins har tagit stort ansvar i processen att säkerställa Bolagets framtida finansiering, hans insats uppskattas verkligen. Arbetet att hitta en ny VD är påbörjat, bolaget behöver en ny kraft som ger SensoDetect energi att föra ut dess produkter på marknaden. Jag vill tacka avgående VD Martin Terins för ett väl utfört arbete.

SensoDetect har nyligen genomfört en riktad nyemission som tillfört Bolaget cirka 3 MSEK. Skälet att styrelsen valde att avvika från aktieägarnas företrädesrätt var att en riktad nyemission ansågs vara den mest ändamålsenliga och kostnadseffektiva vägen att snabbt tillföra Bolaget nytt rörelsekapital. Vid sidan om detta tillför investerargruppen såväl viktig kompetens som erfarenhet. En konsekvens av den förändrade ägarbilden är att en ny styrelse valdes vid årsstämman den 20 juni 2016. Tre nya ledamöter valdes in; undertecknad (Pär Henriksson) som styrelseordförande samt Per-Ola Rosenqvist och Ebba Fåhraeus. Vidare omvaldes Sören Nielzen och Erik von Schenck. I mitten av juli avslutades teckningstiden i SensoDetects företrädesemission, vilken tecknades till cirka 215 procent – något som är mycket glädjande. Genom företrädesemissionen tillförs Bolaget ytterligare cirka 2,2 MSEK före emissionskostnader. Dessvärre skedde en felaktig tilldelning i nyemissionen till följd av ett beräkningsmisstag hos en extern rådgivare, detta är djupt beklagligt och korrigeras i skrivande stund genom en mindre riktad nyemission. De som till följd av misstaget kom att tilldelas för få aktier får ett erbjudande att teckna dessa till samma villkor. Det tillförda kapitalet ger bolaget handlingsfrihet att genomföra det startade förändringsarbetet.

Ett viktigt verktyg i den fortsatta marknadsföringen av SensoDetect®BERA är en nyligen publicerad artikel i den erkända internationella tidskriften ”Journal of Neuropsychiatry”. Denna har författats av en av de forskargrupper som SensoDetect samarbetar med och beskriver Bolagets metod som ett hjälpmedel att identifiera olikheter i hjärnstamsrespons hos ungdomar med ADHD jämfört med en kontrollgrupp. SensoDetect har målsättningen att inom kort påbörja en extern valideringsstudie avseende ADHD och autism hos barn och ungdomar. Även detta arbete kommer att hjälpa oss i den fortsatta marknadsföringen.

Vi har ytterligare stärkt vår patentportfölj. Europeiska patentverket godkände under det andra kvartalet vår patentansökan avseende SensoDetects metod för diagnosstöd i psykiatrin baserad på hjärnstamsaudiometri, en metod där nervers funktion testas med hjälp av elektriska nervsignaler.

Jag har arbetat aktivt med utvecklingen av SensoDetect Bera-systemet på konsultbasis och har följt verksamheten sedan 2006. Jag kan produkten och jag vet att det finns en marknad och ett tydligt behov. Potentialen för bolaget är enormt stor vilket också affärspressen konstaterade när bolaget hamnade på listan över de 33 mest lovande bolagen i Sverige för några år sedan. Idag känner jag ett moraliskt ansvar. Jag vill aktivt medverka till att SensoDetect får tillbaka den position och värdering som bolaget förtjänar. Framför allt vill jag att alla patienter skall få tillgång till den nytta som tekniken kan bidra med i form av objektivitet och snabbhet vid bedömning av vanliga psykiska åkommor. SensoDetect Bera kan utgöra ett viktigt vapen i kampen mot de växande köerna inom psykriatrin. En genomlysning av bolaget har genomförts såväl tekniskt, organisatoriskt som ekonomiskt. En mycket kompetent entreprenörsgrupp har ställt sig helhjärtat positiva till planen. Det är inte minst glädjande att Johan Källstrand, som är en av de ursprungliga grundarna av SensoDetect och en av upphovsmännen till SensoDetect®BERA, tar aktivt del i detta förändringsarbete. Johan kan produkten, känner marknaden och är en otrolig entreprenör. Jag delar hela gruppens entusiasm, vi konstaterar att det är en utmaning men oerhört inspirerande att ha en möjlighet att operativt stötta och leda SensoDetect mot framgång och att få tillföra den kunskap och erfarenhet som finns i vår grupp

Pär H Henriksson
Styrelseordförande