• Sensori/

Sensoris globala lansering fortsätter: Distributionsavtal klart för tinnitusplåster i Turkiet

Sensori har den 19 juli 2018 undertecknat ett distributionsavtal med NEP PHARMA rörande distribution och försäljning av tinnitusplåstret Antinitus i Turkiet. Det aktuella avtalet innefattar exklusiva rättigheter för NEP PHARMA att sälja och marknadsföra Sensoris plåster för att behandla tinnitus i Turkiet.

Antinitus är en svensk innovation och världens första plåster för behandling av tinnitusbesvär. Plåstret är Sensoris första medicintekniska produkt.

Avtalet gäller minimum 5 år men är rullande så länge minimivolymen uppfylls. Värdet de första 5 åren beräknas till 5 miljoner kronor. Första order beräknas till september 2018 på 0,5 MSEK.

”Vi har under försommaren förhandlat med flera möjliga distributörer i Turkiet och även skrivit ett LOI med en distributör samt genomfört marknadstester i Turkiet men vi valde att gå vidare med NEP PHARMA. Orsaken att vi valde dem är att de redan idag har en mycket bra distributionslösning för sina diabetes produkter och täcker hela Turkiet. Distribution i Turkiet är komplicerat med små enheter men genom NEP PHARMA:s nätverk kommer Antinitus få en bra spridning till apotek och sjukhus. Både vi och NEP PHARMA ser detta som ett långsiktigt partnerskap. Även om det är relativt små minimivolymer jämfört med andra länder så siktar båda företagen betydligt högre. NEP PHARMA har åtagit sig att lägga en beställning redan i september eller så fort produkten är registrerad på marknaden. Dessutom kommer de att sköta paketering lokalt så vi har en bra marginal till Turkiet.” säger Torbjörn Kemper, VD Sensori AB.

Registreringsprocessen kommer att påbörjas redan under sommaren och beräknas vara klar i september.

Torbjörn Kemper, vd, +46 76 111 39 80, torbjorn@sensori.se

Torsten Engevik, CFO, +46 73 820 25 40, torsten@sensori.se

Sensori är ett svenskt företag som tillverkar, marknadsför och säljer hjälpmedel för att minska besvären av tinnitus. Det helägda dotterbolaget Antinitus AB är legal tillverkare av Antinitus®, ett halvmåneformat plåster som fästs bakom örat och med hjälp av ett unikt och patenterat raster som fungerar som biomodulator för hörselsystemet. Antinitus® är en medicinteknisk produkt. Sensori AB (publ) handlas på NGM Nordic MTF, kortnamn SORI MTF, med Gunther & Wikberg Fondkommission som Mentor.

Denna information är sådan information som Sensori AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande kl 9.15 torsdagen den 19 juli 2018. För mer information om Sensori, vänligen besök www.sensori.se

Taggar: