Pressrelease

Pressrelease Sensys Traffic har i nära samarbete med Banverket och Centrum för bildanalys i Uppsala, under två år utvecklat och testat en unik teknik för helautomatisk detektering av skadade strömavtagare på lok, i hastigheter upp till 300 km/timme. Tekniken bygger på en vidareutveckling, på den av Sensys utvecklade radarteknik, som bl.a. används för hastighets- och rödljusövervakning. I kombination med avancerad bildbehandling, kan man automatiskt detektera den skadade kolfiberbanan på strömavtagaren. Skadade strömavtagare är en av de enskilt största orsakerna till tågförseningar p.g.a. neddragningar av strömförande kontaktledningar, med stora förseningar och mycket stora kostnader som följd. Sensys har fått en order på 1,8 miljoner kronor för att genomföra ett sluttest och säkerställa systemets tillförlitlighet. Marknaden för den av Sensys utvecklade tekniken är universell, och löser ett under decennier svårlöst problem, och bolaget ser en mycket stor försäljningspotential givet att sluttestet med Banverket bekräftar tidigare uppnådda resultat. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/02/20040702BIT00070/wkr0001.pdf