Sensys får order från USA på system för hastighetsövervakning värd 1,5 Mkr

SENSYS Traffic AB (publ) har fått order på 1,5 miljon kr via sin partner Sensys America till en kund i USA.

Ordern omfattar leverans av system som är anpassade till en flexibel och portabel tillämpning av hastighetsövervakning. Bland annat har dessa system en betydligt lägre energiförbrukning än konventionella system.

”Vi är glada att våra tidigare leveranser till USA har resulterat i ytterligare en order. Tillsammans med Sensys America och deras slutkund ser vi stora möjligheter till framtida affärer på den här typen av flexibla och strömsnåla hastighetsövervakningssystem,” säger Johan Frilund, VD för Sensys Traffic AB.

Marknaden för automatisk trafikövervakning i USA har historiskt växt med 20-25% per år. Det har hittills främst rört sig om rödljusövervakning, men nu har man börjat tillåta automatisk hastighetsövervakning i ett flertal delstater.

Informationen är sådan som Sensys Traffic är skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 februari 2011, kl 11.30.

Sensys Gatso Group är den ledande leverantören av systemlösningar för trafiksäkerhet inom det s.k. ATK-området (automatisk trafiksäkerhetskontroll). Sensys Gatso har dotterbolag i Australien, Tyskland, Holland, Sverige, Förenade arabemiraten och USA. Sensys Gatso-koncernens aktier är noterade på NASDAQ OMX Stockholm. Gruppen har 200 anställda och är resultatet av en sammanslagning av Sensys Traffic AB och Gatso Beheer BV efter Sensys Traffics förvärv av Gatso Beheer. Sensys Traffic hade en omsättning på 160,6 Mkr under 2014 och Gatso Beheer hade en proforma-omsättning på 275,5 Mkr under räkenskapsåret som slutade 30 sep 2014. För mer information besök www.sensysgatso.com