• Sentor MSS AB/

Sentors avknoppade bolag ScrapeSentry förvärvas av det snabbväxande amerikanska företaget Distil Networks

I början av 2015 avknoppades ScrapeSentry från det svenska IT-säkerhetsföretaget Sentor. Idag tillkännager det världsledande företaget inom Bot Security, Distil Networks, att de förvärvar ScrapeSentry. Med förvärvet adderar Distil Networks bland annat 24/7-övervakning och ett team av erfarna säkerhetsanalytiker till sina tjänster.

Tjänsten ScrapeSentry grundades 2006 av IT-säkerhetsföretaget Sentor och blev ett eget bolag under 2015. ScrapeSentry var vid starten världens första lösning för att skydda webbplatser från datastöld och inskränkningar av immateriella rättigheter. Som pionjärer på området har ScrapeSentry arbetat med flera stora globala företag som easyJet, Ladbrokes och Autotrader.com.

Idag tillkännages nyheten att Silicon Valley-baserade Distil Networks, ledande inom Bot Security förvärvar ScrapeSentry i syfte att stärka sitt erbjudande till medelstora och stora företag. Med förvärvet stärker Distil sitt team med erfarna säkerhetsanalytiker med spetskompetens inom webbsäkerhet, och som har erfarenhet av att övervaka hot i realtid, analysera, utreda och rapportera enligt kundens specifika incidenthanteringsplan. Dessutom kan Distil i fortsättningen erbjuda en managerad tjänst 24/7 i syfte att skydda mot bot-attacker.

Distil var först med att ta fram ett enkelt och effektivt sätt att försvara webbplatser från bot-attacker utan att vanliga webbplatsbesökare påverkas. Bot-attacker som blir allt vanligare, utgör idag nästa 60 procent av all webbtrafik. Bots används av hackare och bedragare världen över, bland annat för web scraping, online bedrägerier, spam och click fraud.

- Bots och web scraping fortsätter att orsaka allvarliga problem för företag med stark onlinenärvaro. Tillsammans med Distil bygger vi en plattform som kan användas för en bredare målgrupp. Alla kunder kommer att dra nytta av våra framstående team inom forskning och utveckling”, säger Martin Zetterlund, vd för ScrapeSentry och grundare av Sentor.

Sentors vd Anders Söderström menar att det här är ett bevis på att Sentor utvecklar innovativa tjänster som marknaden efterfrågar.

- ScrapeSentry utvecklades av Sentor och växte snabbt till ett betydande affärsområde för oss. Det är en innovativ tjänst och har varit ledande inom området, därför är det inte förvånande att ScrapeSentry slutligen förvärvas av den största aktören på marknaden. Det här är ett bra bevis på att vi utvecklar innovativa tjänster som efterfrågas på marknaden.

tomas.wahlstedt@sentormss.com

För mer information besök http://www.sentor.se.

Om ScrapeSentry
Tjänsten ScrapeSentry grundades 2006 av IT-säkerhetsföretaget Sentor och knoppades av och blev ett eget företag under 2015. ScrapeSentry var världens första lösning för att skydda webbplatser från datastöld och inskränkningar av immateriella rättigheter. Som pionjärer på området har ScrapeSentry arbetat med flera globala företag, däribland easyJet, Ladbrokes och Autotrader.com för att skydda de från web scraping, och de kostnader som uppstår till följd av det.

För mer information besök https://www.scrapesentry.com.

Om Distil Networks
Distil Networks är världsledande inom bot security och är det första företaget som enkelt och effektivt kan identifiera och övervaka skadlig webbplatstrafik. Distil blockerar 99,9 % av alla bots utan att påverka legitima användare. Distil skyddar mot web scraping, brute force-attacker, obehöriga sårbarhetsscanningar, competitive data mining, bedrägerier online, kontokapning, man-in-the-middle-attacker, click fraud, och överbelastningsattacker. Undvik den hårda belastning som bots lägger på era interna team och webbinfrastruktur och säkra upp era applikationer med API security, hotinformation i realtid, ett Security Operations Center 24/7, och komplett kontroll och synlighet över er trafik såväl bots som legitim trafik.

För mer information om Distil Networks besök https://www.distilnetworks.com.

Citat

Anders Söderström, Sentors vd