Erbjudandet i SenzaGen kraftigt övertecknad inför listning på Nasdaq First North

Erbjudandet i SenzaGen AB (publ) (”SenzaGen” eller ”Bolaget”) inför Bolagets notering på Nasdaq First North blev kraftigt övertecknad. Genom nyemissionen i erbjudandet tillförs Bolaget 90,1 MSEK före emissionskostnader. Beräknad första dag för handel i Bolagets aktie på Nasdaq First North är den 21 september 2017 under förutsättning att Nasdaq Stockholm AB godkänner Bolagets ansökan.

Anmälningsperioden för SenzaGens erbjudande avslutades den 12 september 2017. Erbjudandet riktades till såväl institutionella och professionella investerare som allmänheten i Sverige. När nyemissionen i erbjudandet har registrerats hos Bolagsverket kommer antalet aktier att öka med 4 645 000 till totalt 15 461 000 aktier. Genom nyemissionen fick Bolaget över 1 000 nya aktieägare.

Teckningsåtaganden
Innan teckningsperioden påbörjandes hade flertalet befintliga samt nya institutionella och kvalificerade investerare på förhand åtagit sig att teckna aktier för totalt cirka 75 miljoner SEK, vilket motsvarade 83 procent av erbjudandet. Bland de som på förhand åtagit sig att teckna aktier kan nämnas Ålandsbanken Funds Ltd, Leif GW Persson, Jörgen Book (tidigare globalt marknadsansvarig för strategi och prissättning av respiratoriska produkter på AstraZeneca) och Per Lindberg (tidigare global teknologianalytiker och numera investerare).

Rådgivare samt emissionsinstitut
Vator Securities är Bolagets finansiella rådgivare och Baker McKenzie är Bolagets legala rådgivare. Emissionsinstitut för transaktionen är Nordnet Bank. FNCA Sweden är Certified Adviser till Bolaget.

Mer information
För ytterligare information hänvisas till Prospektet som har godkänts och registrerats av Finansinspektionen den 1 september 2017 med anledning av nyemissionen i erbjudandet inför den planerade noteringen på Nasdaq First North.

För ytterligare information, vänligen besök Bolagets webbplats, www.senzagen.com eller kontakta: Anki Malmborg Hager, vd för SenzaGen AB (publ), e-post: anki.malmborg.hager@senzagen.com, telefon: +46 76 828 48 22.

Med sin teknologiplattform GARD gör SenzaGen det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier som vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel röra sig om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer Bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och ett dotterbolag i San Francisco, USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

Genom att analysera 200 respektive 389 markörer beroende på test, genererar GARD stora mängder data och levererar resultat med upp till 90 % precision. Detta kan jämföras med den gyllene standarden som är djurtester på möss som endast har 70-75 % precision. SenzaGens test har därtill förmågan att mäta potensen (styrkan) av en substans och kan därmed avgöra till vilken grad en substans orsakar allergi.

Viktig information
Denna kommunikation är inte och utgör inte del av ett erbjudande om att sälja eller förvärva värdepapper.

Denna kommunikation lämnas inte, och får inte spridas i eller skickas till, USA, Australien, Kanada, Japan, Nya Zeeland, Sydafrika, Hongkong, Singapore eller någon annan jurisdiktion där sådan spridning skulle vara otillåten eller kräva registrering eller andra åtgärder. De värdepapper som beskrivs i denna kommunikation har inte och kommer inte att registreras i enlighet med den vid var tid gällande United States Securities Act från 1933 (”Securities Act”) och de får därför inte erbjudas eller säljas i USA utan att registreras eller omfattas av ett undantag från registrering enligt Securities Act samt i enlighet med tillämplig värdepapperslagstiftning i delstater i USA. Bolaget avser inte att registrera något erbjudande i USA eller att lämna något offentligt erbjudande av värdepapper i USA.

Ett erbjudande av de värdepapper som omnämns i denna kommunikation har lämnats genom ett prospekt som offentliggörs genom denna kommunikation. Denna kommunikation är inte ett prospekt enligt direktiv 2003/71/EG (tillsammans med tillämpliga implementeringsåtgärder i något medlemsland), (”Prospektdirektivet”). Investerare bör inte investera i de värdepapper som beskrivs i detta meddelande med stöd av annat än informationen i tidigare nämnda prospekt.

Denna kommunikation kan innehålla vissa framåtriktade uttalanden. Sådana uttalanden är alla uttalanden som inte avser historiska fakta och som innehåller uttryck som ”anser”, ”uppskattar”, ”förväntar”, ”väntar”, ”antar”, ”förutser”, ”avser”, ”kan”, ”fortsätter”, ”bör” eller liknande. De framåtriktade uttalandena i detta meddelande är baserade på olika uppskattningar och antaganden, vilka i flera fall baseras på ytterligare antaganden. Även om Bolaget anser att dessa antaganden var rimliga när de gjordes, är sådana framåtriktade uttalanden föremål för kända och okända risker, osäkerheter och andra väsentliga faktorer som är svåra eller omöjliga att förutsäga och som ligger utanför Bolagets kontroll. Sådana risker, osäkerheter och väsentliga faktorer kan medföra att de faktiska resultaten kan komma att avvika väsentligt från de resultat som uttryckligen eller underförstått anges i denna kommunikation genom de framåtriktade uttalandena. Informationen, uppfattningarna och de framåtriktade uttalandena i detta meddelande gäller enbart per dagen för detta meddelande och kan förändras utan att det meddelas.