• SenzaGen/

Senzagen lanserar det första in vitro testet för luftvägsallergier – GARDair – på ESTIV2018

Lund, 18 september 2018 - SenzaGen (Nasdaq First North: SENZA) meddelar idag att Bolaget lanserar GARDair som är det första in vitro testet för luftvägsallergier på ESTIV2018, the 20th International Congress on In Vitro Toxicology. Genom att GARDair, som bygger på företagets patentskyddade teknikplattform GARD®, undanröjer behovet av djurförsök, öppnas ett helt nytt marknadssegment. Med hjälp av genetiska biomarkörer testar GARDair, med hög noggrannhet, om substanser och kemikalier som andas in eller som kommer i kontakt med lungorna är allergiframkallande eller inte.

Luftvägsallergier eller respiratorisk sensibilisering, som uttrycker sig framförallt i form av astma, är ett växande problem. Cirka 8-10 % av den svenska befolkningen lider av astma och mer än 300 miljoner personer globalt är diagnosticerade med astma - en siffra som förväntas växa de närmaste åren. Idag finns det inga metoder för testning av huruvida kemikalier har en förmåga att inducera eller orsaka allergiska reaktioner i luftvägarna. GARDair använder sig av genetiska biomarkörer, som tillsammans täcker in hela immunreaktionen och är relevanta för att förutsäga risken för överkänslighet med hög tillförlitlighet. GARDair riktar sig främst till kemisk, farmaceutisk och kosmetisk industri där det finns ett utbrett behov av tester av allt från bekämpningsmedel till dofter. GARDair kommer att marknadsföras genom SenzaGens laboratorium i Lund och bolagets licenslaboratorier, vilket gör att testet direkt kommer att bli tillgängligt i Europa och USA.

Med samma teknikplattform som för redan lanserade GARDskin, stödjs GARDair av EUs SME-program Horizon2020 och har utvecklats i samarbete med AstraZeneca.

"I min egenskap som extern och oberoende Horizon2020-coach har jag bistått SenzaGen med rådgivning kring förberedelserna inför kommersialisering av GARDair”, säger Paul Yianni, Horizon2020-coach. ”För mig är SenzaGen en sann EU-framgångssaga genom att uppfylla syftet med Horizon2020, nämligen att utnyttja en förträfflig teknologiplattform till att utveckla en rad utmärkta produkter och erbjudanden för marknaden. Detta är på alla sätt en High-Tech business. De har unika produkter på växande marknader och utmärkt ledning. Jag tror att GARDair kommer att bidra till att göra SenzaGen till ett mycket lönsamt och framgångsrikt företag.”

“Det finns en stor efterfrågan på GARDair från kunder inom kemikalie-, läkemedels- och kosmetikabranscherna. Möjligheten att, utan djurförsök, göra tester av huruvida ämnen kan framkalla luftvägsallergier erbjuder stora fördelar”, säger Anki Malmborg Hager, VD på SenzaGen. ”Det handlar dels om att säkerställa att bättre och säkrare produkter kan utvecklas och dels om att kunna erbjuda anställda en säker produktions- och arbetsmiljö.

GARDair i kombination med GARDskin ger oss ny kunskap och även nya möjligheter för

våra kunder att aktivt undvika kemikalier med flera olika typer av allergiframkallande effekter”.

SenzaGen lanserar GARDair på 20th International Congress on In Vitro Toxicology (ESTIV2018), 15-18 October 2018.

För mer information, kontakta:

Email: anki.malmborg.hager@senzagen.com

Telefon: 0768 284822

Om GARD®

GARD® är en grupp med tester för analys av kemikaliers förmåga att starta en allergisk reaktion hos människa. Genom att analysera hundratals markörer genererar GARD® stora mängder data och levererar resultat med över 90 procents precision. Detta kan jämföras med dagens standardmetod – tester på möss – som endast uppnår 70-75 procents precision. SenzaGens test kan dessutom kvantifiera den allergiframkallande potentialen för en kemisk substans.

SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i San Francisco, USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

Denna information är sådan information som SenzaGen är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 september 2018 kl. 17.30

SenzaGen är listat på Nasdaq Stockholm First North (ticker: SENZA). FNCA är bolagets Certified Adviser. Mer information om SenzaGen finns att tillgå via http://www.senzagen.com.