SenzaGen och AstraZeneca initierar samarbete för teknikutveckling av GARD

SenzaGen meddelar idag att bolaget har tecknat ett samarbetsavtal med det globala biofarmaföretaget AstraZeneca. Samarbetet syftar till att testa och utveckla SenzaGens allergitest GARDair, för att skilja mellan allergener och irritanter i luftvägarna. Målet för samarbetet är ett validerat in vitro tox-test som skulle kunna användas i utvecklingen av nya behandlingar mot lungsjukdomar, för att säkerställa att dessa inte irriterar luftvägarna.

Samarbetet innebär att SenzaGen kommer att använda sin ledande teknologiplattform GARD för att med hjälp av AstraZenecas väldokumenterade substansbibliotek ta fram en ny genomisk signatur som kan skilja allergener från irritanter i andningsvägarna, något som inte är möjligt med dagens in vitro-metoder . GARD analyserar och detekterar allergener i kemikalier och läkemedel genom en unik teknik i enlighet med den internationella 3R-principen, Reduce, Replace and Refine, som ett alternativ till djurförsök.

"I vår forskning och läkemedelsutveckling är det viktigt att kunna identifiera och mildra eventuella toxikologiska problem så tidigt som möjligt, för att säkerställa att våra nya läkemedelskandidater har rätt säkerhetsprofil för patienter. Detta kräver toxikologiska in vitro-metoder med korrekt validerad förmåga att förutsäga klinisk toxicitet, och som är möjliga att integrera i den övergripande drug discovery-processen. Genom att kombinera SenzaGens tekniska kunnande med AstraZenecas erfarenhet av inhalerade substanser, strävar vi efter att tillsammans utveckla en ny metod för att undersöka om nya molekyler med läkemedelsegenskaper inducerar gensignaturer som liknar redan kända luftvägsirritanter. Detta skulle i slutändan kunna användas för att effektivt undvika irritationsrisken och möjliggöra framtagning av säkrare läkemedel för patienter", säger Jorrit Hornberg, chef för Discovery Safety på AstraZeneca Göteborg.

Med det nya avtalet inleder SenzaGen ännu ett viktigt utvecklingssamarbete med läkemedelsindustrin. SenzaGen fokus ligger på att introducera sina tester i läkemedelsindustrin och dokumentera att dessa är säkrare och mer exakta än de befintliga djurtesterna.

"Samarbetet med AstraZeneca är en milstolpe för SenzaGen. Det visar att ledande läkemedelsföretag ser potentialen i nästa generations testmetoder och att GARD-testerna har ett betydande industriellt värde. Dessutom kommer samarbetet förse SenzaGen med värdefull kunskap och bidra till att förfina och utveckla våra GARD-tester för att ytterligare vidga bolagets affärsmöjligheter ", säger Anki Malmborg Hager, VD för SenzaGen.

Forskningsprojektet kommer att pågå i mellan 12 och 18 månader och sker i samarbete med AstraZeneca Göteborg. Det kommer utgöra en del i det EU-finansierade Horizon 2020-projekt som ​​SenzaGen nyligen beviljades för att utveckla ett in vitro respiratoriskt allergitest.

E-mail: amh@senzagen.com
Telefon: 0768 284822

SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i San Francisco, USA. För mer information, besök www.senzagen.com.

Om AstraZeneca
AstraZeneca är ett globalt, vetenskapsdrivet biofarmaceutiskt företag som fokuserar på forskning, utveckling och marknadsföring av receptbelagda läkemedel, främst för behandling av sjukdomar i de tre huvudterapiområdena - onkologi, kardiovaskulära & metabola sjukdomar och andningssjukdomar. Företaget är också selektivt aktivt inom områdena autoimmunitet, neurovetenskap och infektion. AstraZeneca är verksamt i över 100 länder och deras innovativa läkemedel används av miljontals patienter världen över.

Citat

Jorrit Hornberg, chef för Discovery Safety på AstraZeneca Göteborg