SenzaGen tecknar distributionsavtal i Korea

SenzaGens har tecknat distributionsavtal med koreanska WOOJUNG BSC, Inc. I december 2015 lagstiftade Korea om att förbjuda djurtester på kosmetika, vilket träder i kraft 4 februari 2017. Avtalet innebär att SenzaGen nu gör inträde på en av världens mest spännande marknader och WOOJUNG BSC kommer att marknadsföra GARDskin för kosmetika i Korea.

Att knyta till oss nya och starka partners är en del av vår affärsmodell. Avtalet med WOOJUNG BSC innebär att vi finns på plats på en av de viktigaste asiatiska marknaderna. Korea har precis som Indien infört förbud mot djurtester på kosmetika. WOOJUNG BSC har ett brett nätverk av kunder och partners inom life science och erbjuder olika lösningar till läkemedelsbranschen vad gäller GMP och prekliniska CRO-tjänster. Detta gynnar oss och vår produktportfölj på lång sikt, säger Anki Malmborg Hager, VD på SenzaGen.

Koreanska WOOJUNG BSC etablerades 1989 och är en av de ledande forskningsfaciliteterna i Korea. Bland kunderna återfinns universitet, läkemedelsföretag och forskningsinstitut, till vilka WOOJUNG erbjuder olika tjänster.

-       Vi erbjuder en rad olika tjänster till ledande kosmetik- och läkemedelsföretag och universitet i Korea och med GARD förstärker vi vårt erbjudande. Med ny lagstiftning ser vi att allt fler av våra kunder kommer att efterfråga djurfria tester och med GARD får vi ett säkrare och bättre test. Det gynnar oss, våra kunder och alla konsumenter, säger Benjamin ByungNyun Chun, VD på WOOJUNG BSC.

Sedan 2013 råder förbud mot djurförsök på kosmetiska produkter inom EU. Norge har valt att införa samma förbud som EU, medan Indien, Israel, Nya Zeeland och Turkiet har infört förbud mot att utföra kosmetikatester på djur i landet. I december 2015 lagstiftade Korea om ett liknande förbud som träder i kraft 2017. Fler förbud är på gång på stora marknader de närmaste åren, vilket ökar efterfrågan på SenzaGens djurfria genomtester.

E-mail: amh@senzagen.com
Telefon: +46 768 284822

About WOOJUNG BSC
Connecting Life, Science and Research

For the last 26 years WOOJUNG BSC has been a class-leading-pioneer for the development field of animal laboratory facility and research. Providing safest and most efficient solution to the laboratory and animal researching environment, have been built many top quality laboratories and providing research solutions such as in vitro, in vivo contract research. The company is confident that cutting edge facilities constructed under WOOJUNG BSC’s name is the most beneficial for the each component of world; human, animal and environment. Scientists and researchers can be always assured that they are in SAFE SHELTER (WOOJUNG).

SenzaGen erbjuder in vitro-tester för hud och luftvägar till kosmetisk, kemisk och farmaceutisk industri som ersätter behovet av djurförsök. Bolagets unika test GARD är baserat på forskning från Institutionen för Immunteknologi vid Lunds Tekniska Högskola. SenzaGen är baserat på Medicon Village i Lund, Sverige.

Om GARD
Genom att analysera 200 respektive 389 markörer beroende på test, genererar GARD stora mängder data och levererar resultat med 90 % tillförlitlighet. Detta kan jämföras med den gyllene standarden som är djurtester på möss som ger endast 72 % tillförlitlighet. SenzaGens test har därtill förmågan att mäta potensen (styrkan) av en substans och kan därmed avgöra till vilken grad en substans orsakar allergi.

Taggar:

Om oss

Om SenzaGen SenzaGen gör det möjligt att ersätta djurförsök med genetiska tester i provrör för att bedöma om de kemikalier vi kommer i kontakt med i vår vardag är allergiframkallande. Det kan till exempel handla om kosmetika, läkemedel, livsmedel och färgämnen. Bolagets patentskyddade tester är de mest tillförlitliga på marknaden och ger mer information än traditionella utvärderingsmetoder. Testerna säljs i egen regi i Sverige och USA, och genom partners i flera andra länder. De närmaste åren kommer bolaget expandera geografiskt, knyta till sig fler distributionspartners och lansera nya, unika tester. SenzaGen har sitt huvudkontor i Lund och dotterbolag i San Francisco, USA. För mer information, besök www.senzagen.com. Om GARD Genom att analysera 200 respektive 389 markörer beroende på test, genererar GARD stora mängder data och levererar resultat med upp till 90 % precision. Detta kan jämföras med den gyllene standarden som är djurtester på möss som har endast 70-75% precision. SenzaGens test har därtill förmågan att mäta potensen (styrkan) av en substans och kan därmed avgöra till vilken grad en substans orsakar allergi.

Citat

- Vi erbjuder en rad olika tjänster till ledande kosmetik- och läkemedelsföretag och universitet i Korea och med GARD förstärker vi vårt erbjudande. Med ny lagstiftning ser vi att allt fler av våra kunder kommer att efterfråga djurfria tester och med GARD får vi ett säkrare och bättre test. Det gynnar oss, våra kunder och alla konsumenter.
Benjamin ByungNyun Chun, VD på WOOJUNG BSC