• SenzaGen/

SenzaGen tecknar sitt första distributionsavtal med brittiska XCellR8, en ledare inom djurfria tester

I linje med SenzaGens långsiktiga strategi och affärsmodell har bolaget nu tecknat sitt första distributionsavtal med brittiska XCellR8. Avtalet konfirmerar intresset av SenzaGens teknologi och öppnar upp för nya affärsmöjligheter, då XCellR8 aktivt kommer att marknadsföra GARDskin globalt för kosmetikabranschen och för producenter av hygienartiklar och hushållsprodukter och dess ingrediensleverantörer.

-       Avtalet är viktigt för oss, inte enbart för att vi nu ser att vi kan leverera på vår affärsmodell, utan vi ser också ett ökat intresse för vår teknologi och vi får tillgång till en ny marknad med en väletablerad och ytterst kompetent partner. XCellR8 är en av branschens främsta ambassadörer för djurfria tester, säger Anki Malmborg Hager, VD på SenzaGen.

Brittiska XCellR8 etablerades 2008 med uppdraget och visionen att ersätta djurtester med alternativa metoder som är både etiska och vetenskapligt avancerade. Företaget samarbetar med en rad globalt ledande kosmetikabolag och deras leverantörer. XCellR8 är nu ett väletablerat och välrenommerat företag inom in vitro tester och alternativa metoder för testning av produktsäkerhet.

-       Med GARD tar vi ett steg in i framtiden. Med genom-baserade metoder går vi mot säkrare och bättre tester, och på sikt även mer pålitliga konsumentprodukter utan att behöva genomföra djurtester, säger Dr Carol Treasure, VD på XcellR8

Om XCellR8
XCellR8 erbjuder djurfria testlösningar för kundföretag som erbjuder produkter inom kosmetika, hygienartiklar och hushållsprodukter och deras ingrediensleverantörer. Bolaget hjälper kundföretag att utveckla säkra och innovativa nya produkter, att följa lagstiftning, och att välja djurfria testmetoder som är både vetenskapligt avancerade och etiska.

XCellR8´s brittiska laboratorium är ackrediterat enligt GLP (Good Laboratory Practice), vilket innebär att bolaget kan erbjuda kunder testresultat som kan användas enligt regulatoriska föreskrifter för att visa produktsäkerheten.

XCellR8 är proaktiva och bidrar i det globala engagemanget för att ersätta djurförsök genom forskning och utbildningsprogram.

Genom att analysera 200 respektive 389 markörer beroende på test, genererar GARD stora mängder data och levererar resultat med 90 % tillförlitlighet. Detta kan jämföras med den gyllene standarden som är djurtester på möss som ger endast 72 % tillförlitlighet. SenzaGens test har därtill förmågan att mäta potensen (styrkan) av en substans och kan därmed avgöra till vilken grad en substans orsakar allergi.

SenzaGen erbjuder in vitro-tester för hud och luftvägar till kosmetisk, kemisk och farmaceutisk industri som ersätter behovet av djurförsök. Bolagets unika test GARD är baserat på forskning från Institutionen för Immunteknologi vid Lunds Tekniska Högskola. SenzaGen är baserat på Medicon Village i Lund, Sverige.

För med information
Anki Malmborg Hager,
VD, SenzaGen AB
Email: amh@senzagen.com
Mobil: +46 768 284822

Carol Treasure, Founder & MD, XcelR8
Email: carol.treasure@x-cellr8.com
Mobil: +44 7899 845222

Citat

- Avtalet är viktigt för oss, inte enbart för att vi nu ser att vi kan leverera på vår affärsmodell, utan vi ser också ett ökat intresse för vår teknologi och vi får tillgång till en ny marknad med en väletablerad och ytterst kompetent partner. XCellR8 är en av branschens främsta ambassadörer för djurfria tester.
Anki Malmborg Hager, VD Senzagen Ab
- Med GARD tar vi ett steg in i framtiden. Med genom-baserade metoder går vi mot säkrare och bättre tester, och på sikt även mer pålitliga konsumentprodukter utan att behöva genomföra djurtester, säger VD på XcellR8
Dr Carol Treasure, Founder & MD, XcellR8