Equity Research: Fortsatt stark tillväxt

Serneke är en tillväxtorienterad Entreprenad- och Projektutvecklingskoncern. Bolagets tillväxt mattades till cirka 15 procent under Q2 2018, i linje med marknaden i övrigt.

Serneke är en snabbväxande Entreprenad- och Projektutvecklingskoncern skapad av sin VD, huvudägare och grundare Ola Serneke. Bolaget har växt snabbt de senaste åren och etablerat sig som en av Sveriges tio största byggbolag. Koncernen passerade ganska nyligen tusen anställda, vilket var en viktig milstolpe.

Entreprenad (Bygg och Anläggning) utgjorde 93 procent av koncernens omsättning de senaste tolv månaderna (1 juli 2017–30 juni 2018). Bolaget har sedan länge haft en inriktning mot en stor andel offentliga beställare. Serneke inriktar sig också i en ökad utsträckning mot medelstora projekt inom intervallet 300 miljoner till 1 miljard kronor. Denna strategi bör ge bättre lönsamhet. Koncernens orderstock täckte 123 procent av bolagets årsomsättning per 30 juni 2018 jämfört med 180 procent för ett år sedan. Så visst börjar avmattningen i den svenska byggmarknaden märkas även hos Serneke. Men när bygget av Karlastaden i Göteborg startar senast i kvartal 1/2019 motsvarar det åtta kvarter blandstad om 200 000 kvadratmeter lokaler, där produktionsvärdet uppskattningsvis ligger på omkring tolv miljarder kronor. Serneke lär inte bygga allt själva men låt oss säga fem miljarder kronor i extra orderbok åren 2019 till 2021. Redan nu har beställningen på mark- och grundläggningsarbetena i Karlastaden lagts till ett värde av cirka 150 miljoner kronor, en siffra som inte ingår i den redovisade orderingången per 30 juni 2018.Anläggningsdivisionen som står för cirka elva procent av omsättningen har under 2017 vänt tidigare röda siffror till svarta. Lönsamheten är fortfarande låg och bör kunna förbättras ytterligare framöver. Serneke Anläggning ungefär dubblades sin orderingång under andra kvartalet 2018 till 328 miljoner kronor, vilket borgar för en stigande omsättning.

Som en del av affärsmodellen har Serneke byggt upp en Projektutvecklingsverksamhet där fastigheter förvärvas i tidig fas för exploatering längre fram. Här finns idag framförallt det välkända Karlastaden med Karlatornet på Lindholmen i Göteborg (hälftenägt med NREP). Vidare har bolaget köpt in 300 hektar mark med utvecklingsmöjligheter kring Säve Flygplats i norra Göteborg. I projektportföljen finns även byggrätter till nyproducerade bostäder i bland annat Trollhättan, Borås och Helsingborg.

Givet våra justerade resultatprognoser efter bolagets andra kvartalsrapport för 2018 får vi ett motiverat DCF-värde på 125 kronor i Serneke-aktien. Med dagens kurs ger det en potential på 37 procent upp till vår riktkurs, vilket motiverar ett fortsatt köpråd i aktien.

Läs hela analysen på Analysguiden.

Detta är ett pressmeddelande från Analysguiden. Läs mer här.